Utama Bilik Khas SYIRIK – Bhg 1 – siri 1

SYIRIK – Bhg 1 – siri 1

274
0
Iklan

HADITH

 حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَلْقَمَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الآيَةُ: 1{الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ} شَقَّ ذَلِكَ عَلَى أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالُوا أَيُّنَا لَمْ يَلْبِسْ إِيمَانَهُ بِظُلْمٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِنَّهُ لَيْسَ بِذَاكَ، أَلاَ تَسْمَعُونَ إِلَى قَوْلِ لُقْمَانَ:2 {إِنَّ 3الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ})).

Daripada Abdullah radiyalLahu’anh: katanya: Tatkala turunnya ayat ini: “Orang-orang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman,” para sahabat Nabi sallahuLahu’alayhi wa sallam – ketika itu merasa tidak senang hati.  Kata mereka: “Siapa di antara kita yang tidak bercampur keimanan mereka dengan kezaliman?” Rasulullah sallalLahu alayihi wa sallam – lalu bersabda: Sebenarnya ia bukan begitu.  Apakah kamu tidak pernah mendengar ucapan Luqman: “Sesungguhnya syirik itu adalah kezaliman yang sungguh dahsyat.”

MAKNA KALIMAH

Syirik itu ialah mengadakan sekutu bagi Allah Taala – pada rububiyyah dan uluhiyyahNya.  Ia terbahagi kepada 3 bahagian iaitu syirik akbar, syirik asghar  dan syirik khafiySyirik akbar ialah syirik yang membawa pelakunya itu terkeluar daripada millah.  Ia terbahagi kepada 4 jenis:

  1. Syirik taat
  2. Syirik mahabbah
  3. Syirik niat
  4. Syirik dakwah

ULASAN HADITH

Allah Jallawa Ala memerintahkan setiap manusia supaya sentiasa mentawhidkanNya dengan melaksanakan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Inilah hakikat ibadat,iaitu mentaati segala perintah Allah dan meninggalkan  laranganNya kerana cintakan Allah, mengharapkan balasan syurgaNya dan takutkan seksaanNya.

Justeru itu Dia menurunkan al-Qur’an sebagai panduan hidup:

(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yag menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur. (2:185) 

Dan mengutus Rasul sallallahualayhi wa sallam sebagai model teladan:

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). (33:21)

Keseluruhan ajaran al-Quran menyeru manusia mentawhidkan Allah supaya dapat membebaskan diri daripada zulumat kepada nur:

Alif, Laam, Raa’.  Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan dia kepadamu (wahai Muhammad), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap gelita kufur kepada cahaya iman dengan izin Tuhan mereka ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji. (14:1)

iaitu membebaskan diri daripada zulumat syirik kepada nur tawhid, daripada zulumat bidaah kepada nur Sunnah, daripada zulumat nifaq kepada nur iman, daripada zulumat maksiat kepada nur taqwa.   Demikian juga kesemua Rasul mengajak kaumnya mentawhidkan Allah  supaya menjadi hamba yang tunduk patuh mengabdikan diri kepadaNya dan menjauhi taghut:

Dan sesungguhnya kami telah mengutuskan dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka):”Hendaklah kami menyembah Allah dan jauhilah Taghut”. Maka di antara mereka (yang menerima seruan Rasul itu), ada yang diberi hidayah petunjuk dan ada pula yang ditimpa kesesatan.  Oleh itu mengembaralah kamu di bumi, kemudian lihatlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-RasulNya. (16:36).  

Oleh itu setiap Muslim hendaklah menerima Allah itu sebagai:

1.  Rabb:  Patutkah seseorang itu mengambil selain daripada Allah sebagai Rabb? Padahal Dialah Rabbal-alamin:

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.(1:2)

Tuhan yang mencipta dan memerintah petala langit dan bumi serta apa yang ada di  antara  kedua-duanya:

Nabi Musa menjawab: “Dialah yang memiliki dan mentadbirkan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, – kalaulah kamu mahu mendapat keyakinan dengan berdalil maka inilah jalan”.(26:24)

Keimanan seseorang itu kepada rububiyyah Allah menuntut iktiqad kepada kesemua afalulLah yang menyediakan segala-galanya demi menjamin kemaslahatan seluruh makhlukNya dalam suatu sistem yang teratur rapi.  Justeru kalimah Rabb itu sendiri adalah bentuk masdar yang bermaksud “mengembangkan sesuatu dari satu keadaan kepada keadaan yang lain sehingga ia menjadi sempurna.”

2.  Ilah:  Patutkah seseorang itu mengambil selain daripada Allah sebagai Ilah:

Nabi Musa berkata lagi:”Patutkah aku mencari tuhan untuk kamu selain dari Allah, padahal Ia telah melebihkan kamu atas sekalian manusia (yang sezaman dengan kamu dengan berbagai nikmat yang telah dikurniakanNya kepada kamu)?” (7:140)

Makna Ilah itu ialah ma’bud.  Keimanan seseorang itu kepada uluhiyyah Allah menuntut kepada pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah, iaitu penyerahan solatnya, ibadatnya, hidupnya dan matinya hanya kepada Allah:

Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.  Tiada sekutu bagiNya dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya). (6:162-163)

3.  Hakim: Patutkah seseorang itu mengambil selain daripada Allah sebagai hakim? Padahal Allah telah menurunkan al-Quran yang memberikan bimbingan yang terperinci bagaimana mengatur kehidupan dunia ini supaya menjadi ibadah dan beroleh pahala di sisiNya:

(Katakanlah wahai Muhammad): “Patutkah aku (terpedaya dengan kata-kata dusta syaitan-syaitan itu sehingga aku) hendak mencari hakim selain dari Allah, padahal Dialah yang menurunkan kepada kamu kitab Al-Quran yang jelas nyata kandungannya satu persatu (tentang yang benar dan yang salah)?” Dan orang-orang yang kami berikan kitab, mengetahui bahawa Al-Quran itu adalah diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenar-benarnya. Oleh itu jangan sekali-kali engkau menjadi (salah seorang) dari golongan yang ragu-ragu. (6:114).

Hukum itu adalah kepunyaan Allah:

Katakanlah: “Sesungguhnya aku tetap berada di atas (kebenaran yang berdasarkan) bukti-bukti yang nyata (Al-Quran) dari Tuhanku; sedang kamu mendustakannya.  Tidak ada padaku apa yang kamu minta disegerakan (dari azab seksa): hanya Allah jualah yang menetapkan hukum; Ia menerangkan kebenaran, dan Dia lah sebaik-baik yang memberi keputusan”. (6:57)

Tidak patut bagi seorang lelaki yang beriman dan perempuan yang beriman mempunyai pilihan lain selain ketetapan Allah dan RasulNya:

Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.(33:26)

Apakah hukum jahiliyah itu lebih baik daripada hukum Allah?:

Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? Padahal kepada orang-orang yang penuh keyakinan tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih daripada Allah. (5:50)

Sesiapa yang tidak berhukum dengan hukum Allah,maka ia tergolong sebagai seorang yang kafir:

Sesungguhnya Kami telah menurunkan Kitab Taurat, yang mengandungi petunjuk dan cahaya yang menerangi; dengan Kitab itu nabi-nabi yang menyerah diri (kepada Allah) menetapkan hukum bagi orang-orang Yahudi, dan (denganya juga) ulama mereka dan pendita-penditanya (menjalankan hukum Allah), sebab mereka di amanahkan memelihara dan menjalankan hukum Allah), sebab mereka diamanahkan memelihara dan menjalan hukum-hukum dari Kitab Allah (Taurat) itu, dan mereka pula adalah menjadi penjaga dan pengawasnya (dari sebarang perubahan).  Oleh itu janganlah kamu takut kepada manusia tetapi hendaklah kamu takut kepadaKu (dengan menjaga diri dari melakukan maksiat dan patuh akan perintahKu); dan janganlah kamu menjual (membelakangkan) ayat-ayatKu dengan harga yang sedikit (kerana mendapat rasuah, pangkat dan lain-lain keuntungan dunia); dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir. (5:44)

zalim:

Dan kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa di balas dengan jiwa, dan mata di balas dengan mata, dan hidung di balas dengan hidung, dan telinga di balas dengan telinga, dan gigi di balas dengan gigi, dan luka-luka hendaklah di balas (seimbang).  Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkn Allah, maka mereka itulah orang-orang zalim.(5:45)

dan fasiq:

Dan hendaklah Ahli Kitab Injil menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah di dalamnya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah,maka mereka itulah orang-orang yang fasik.(5:47)

4.   Waliy: Patutkah seseorang itu mengambil selain daripada Allah sebagai pelindung?:

Katakanlah (wahai Muhammad):”Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan Ia pula yang memberi makan dan bukan Ia yang diberi makan?” Katakanlah: “Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu.” (6:14) 

padahal Allah adalah pelindung bagi orang-orang yang beriman:

Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya. (2:157)

Apakah mereka hendak mencari ‘izzah selain Allah:

(Iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang beriman.  Tidaklah patut mereka (orang-orang menafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah, (diberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya). (4:139)

Golongan yang beriman hendaklah menyerahkan wala’nya kepada Allah dan berlepas diri daripada syirik dan para pendokongnya. Kalimah wala’ itu berpaksi kepada dua makna, iaitu hubb dan nusrah – perasaan cinta dan kasih sayang serta kesediaan berbakti dan berkorban.

________________

1Surah al-An’am 6:82

2Surah Luqman 31:13

3Sahih al-Bukhary [6918]

[Pengarang Rencana”SYIRIK” – Ustaz Baharuddin Ayudin, Semat Qur’an]

 

Komen dan Soalan