Utama Bilik (02) Fiqh Al-Manhaji Sunat-Sunat Haji

Sunat-Sunat Haji

683
0
Iklan

Bismillah…
Note 33 : ruj Al Fiqh Manhaji 2

SUNAT-SUNAT HAJI

1. Pengenalan :

1.1. Sunat haji merupakan adab-adab dan kesempurnaan yang sangat dijaga dan diambil berat oleh Rasulullah SAW ketika melaksanakan ibadah haji.

1.2. Ia tidak termasuk dalam rukun atau wajib haji, yang menyebabkan berdoa dan dikenakan fidyah sekiranya ditinggalkan.

2. Sunat Ihram :

2.1. Mandi sebelum berihram atau sebelum bertayammum sekiranya tidak boleh mandi, diikuti semua perkara membersihkan diri, seperti mencabut buku ketiak, mencukur bulu ari-ari , memotong kuku dan membuat segala kekotoran.

2.2. Melafazkan niat, diikuti mengucap talbiah dengan suara yang kuat bagi orang lelaki sama ada ketika berdiri, duduk, berjalan atau dalam keadaan apa jua sekalipun.

2.3. Seboleh-bolehnya menjauhi perbualan tentang perkara keduniaan dan bersuka ria yang harus, lebih-lebih lagi yang makruh dan haram.

3. Perkara Sunat Ketika Masuk ke Makkah :

3.1. Masuk ke Makkah dahulu sebelum wukuf, kemudian ke sana menuju ke Arafah.

3.2. Mandi untuk masuk ke Makkah ditempat yang dikenali dengan Bi’ru Zi Tuwa,  sebuah telaga yg terkenal, dimana tempat Nabi SAW selalu mandi sebelum Baginda masuk ke Makkah.

3.3. Masuk ke Makkah melalui jalan celah-celah bukit.

3.4. Melakukan tawaf Qudum sebaik sampai di Makkah bagu menghormati Kaabah yang sentiasa dilakukan oleh Nabi SAW.

3.5. Masuk ke dalam Masjid Al Harram melalui pintu Bani Syaibah, sebaik melibat Kaabah maka berdoalah.

4. Sunat Tawaf :

4.1. Melakukan tawaf dengan berjalan sama ada lelaki dan wanita kecuali yang uzur disebabkan sakit dan seumpamanya.

4.2. Mengusap atau mengucup dan meletakkan dahi di Hajar Aswad ketika melakukan tawaf kerana perbuatan itu merupakan kebiasaan Rasulullah SAW.

4.3. Mengulangi mengusap dan mengucup Hajar Aswad pada setiap kali pusingan dengan pusingan dengan syarat-syaray yang telah disebutkan.

4.4. Berdoa ketika melakukan tawaf.

4.5. Berlari-lari anak iaitu berjalan ceoat dengan langkah pendek pada pusingan ketiga yang pertama. Kemudian, berjalan seperti biasa pada empat pusinhan yang lain.

4.6. Bersolat dua rakaat di kawasan belakang maqam Nabi Ibrahim AS selepas selesai tawaf. Rakaat pertama bacalah surah Al Kafirun dan pada rakaat kedua membaca surah Al Ikhlas.

Komen dan Soalan