Utama Bilik (78) Bulughul Maram & Fathul Bari Hadis ke 9 hingga Hadis ke 11

Hadis ke 9 hingga Hadis ke 11

338
0
Iklan

Hadis 9
وَعَنْ رَجُلٍ صَحِبَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ تَغْتَسِلَ الْمَرْأَةُ بِفَضْلِ الرَّجُلِ أَوْ الرَّجُلُ بِفَضْلِ الْمَرْأَةِ وَلْيَغْتَرِفَا جَمِيعًا أَخْرَجَهُ أَبُو دَاوُد وَالنَّسَائِيُّ وَإِسْنَادُهُ صَحِيحٌ

Dan dari seorang laki-laki yang bersahabat dengan Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam berkata:


Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam melarang perempuan mandi dari lebihan sisa air lelaki atau lelaki dari lebihan sisa air perempuan, dan manakala (boleh pula jika) keduanya mengambil air bersama-sama. 

Dikeluarkan oleh Abu Dawud dan Nasa’i, dan isnad nya sohih.

sila teliti matan arab dan baca.

Penerangan darjat hadis:

hadis ini sohih. walaupun tidak di kenali siapa nama sahabat Nabi pada hadis ini tetapi tetap di anggap sohih hadis ini mengikut ahlil hadis antaranya imam Ahmad,ibn hajar dan lain2 lagi di kalangan ahlil hadis.

Alasan mereka kerana jika sohih rantaian sanad sampai kepada tabien yang tsiqah(boleh dipercayai) lalu tabien itu berkata “ada seorang di kalangan sahabat Nabi berkata..”,maka sanad itu di anggap sohih.sbb itu lah juga ibn hajar berkata isnad nya sohih.iaitu tiada masalah dalam rantaian sanad rowi kerana rawi2 nya adalah tsiqah.

hanya sahaja hadis ini ada masalah dalam text hadisnya seolah berlawanan dgn hadis yg lebih sohih.


Penerangan lafaz.

1-Air lebihan sisa ini adalah sisa air di dalam bekas air setelah ia di guna.bukan sisa yg menitis dari tubuh semasa membasuh anggota ketika bersuci.

2- lafaz وَلْيَغْتَرِفَا bermaksud saling mencedok air.iaitu mandi bersama lelaki dgn perempuan.

3- Manakala maksud perintah agar lelaki dengan perempuan yg mencedok bersama hanya pada yang ada hubungan suami isteri.

Penjelasan hukum.

1- Hadis ini seolah bermaksud menghukum haram atau tak sah bersuci dengan air lebihan sisa dari berlawanan jantina. yang benarnya tidak haram dan sah bersuci,dengan berdalilkan hadis selepas ini.

jadi apakah hukumnya?

Jawapannya: 


  1. a) larangan di sini hanya untuk elak dari berlaku percampuran bilik mandi awam atau tandas awam antara jantina lain.Hikmahnya agar dapat elak fitnah dan penyumbang ke arah maksiat.
  1. b) Mengelak terbangkit perasaan nafsu syahwat yg mungkin berlaku jika bercampur jantina di bilik air atau tandas.

Seperti hukum lelaki pakai baju atau selipar perempuan lain yang tiada hubungan satu sama lain.maka begitu juga percampuran penggunaan bekas air yang kadangkala boleh membangkitkan perasaan nafsu oleh orang2 tertentu.

Ini antara jawapan dari syeikhul hadis tempat ana belajar dulu.

2- Suami isteri molek mandi bersama agar bertambah kasih sayang dan perbuatan ini juga berupa tuntunan dari sunnah Nabi SAW.(lihat hadis lepas ni)

habis di sini.

soalan di buka

______________________________________________________________________________

Hadis 10
وَعَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا : أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَغْتَسِلُ بِفَضْلِ مَيْمُونَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَخْرَجَهُ مُسْلِمٌ


Dari Ibnu Abbas r.a: Bahwa Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam pernah mandi dari air lebihan sisa Maimunah r.a. Diriwayatkan oleh Imam Muslim.

Penerangan.


Ini dalil perbincangan mandi antara suami isteri tadi.bahkan di dalam sohih albukhari dan muslim menyebut yg bermaksud “sungguhnya Nabi SAW dan Maimunah mereka berdua mandi bersama dgn air dlm bekas besen.

2-Ini dalil yg jelas boleh lelaki mandi dgn air lebihan sisa perempuan dan begitu juga perempuan dgn air lebihan sisa lelaki.

Penerangan lain hukum hadis ini sama hukum dengan hadis sebelumnya.

________________________________________________________________________________

Hadis akhir malam ni.

Hadis 11
وَلِأَصْحَابِ السُّنَنِ : اغْتَسَلَ بَعْضُ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي جَفْنَةٍ فَجَاءَ يَغْتَسِلُ مِنْهَا فَقَالَتْ : إنِّي كُنْت جُنُبًا فَقَالَ : إنَّ الْمَاءَ لَا يَجْنُبُ وَصَحَّحَهُ التِّرْمِذِيُّ وَابْنُ خُزَيْمَةَ

dan di riwayat oleh ashab kitab Sunan(dari riwayat ibn ‘abbas): Sebagian isteri Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam mandi dengan (menggunakan air dari) bekas tempayan/besen , lalu Nabi datang hendak mandi dengan air itu, maka berkatalah isterinya: Sesungguhnya aku dalam keadaan junub. Maka Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: “Sesungguhnya air itu tidak menjadi junub.” Hadits shahih menurut Tirmidzi dan Ibnu Khuzaimah.

Darjat hadis ini sohih

Penerangan lafaz hadis.

1- maksud جَفْنَةٍ : bekas air yang biasa di guna untuk basuh kain. di buat dari kayu atau batu.orang Kelantan sebut besen.

2- lafaz لَا يَجْنُب ini boleh di baca ” la yujnib atau la yajnib atau la yajnab” maknanya sama iaitu “tidak berjunub/tidak datang janabah.


Penerangan hukum hadis.

1- boleh dan juga tuntunan dari sunnah mandi bersama isteri

2- air lebihan isteri tidak beri mudharat kepada suami dan begitu juga sebaliknya.bahkan umum kepada semua jantina tidak merosakkan air yang digunakan oleh jantina berlainan.cuma jika di nilai hadis yg larang maka kembali kepada hukum makruh tanzih terhadap berlawanan jantina yg ajnabi(tiada hubungan mahram atau pernikahan) mengelak masalah fitnah dan maksiat yg mungkin berlaku antara berlawanan jantina yg ajnabi.jika aman maka boleh.

makruh tanzih iaitu makruh yg tidak mendatang dosa.

contoh makruh yg mendatangkan dosa tu mcmana ustaz?

satu lg makruh tahrim boleh mendatangkan dosa.

tapi jika di nilai lebih kurang sama saja..sbb tanzih isyarat molek tinggal manakala tahrim lebih molek tinggal.

nota: qaedah fiqh “perkataan larangan adalah asalnya hukum ke arah haram” cumanya selama mana tiada nas menunjukkan maksud hukum sebaliknya..oleh itu di sini hukum makruh tahrim mengikut jumhur ulama.

rasanya habis di sini shj.

Wallahu a’lam.

wallahu a’lam.Dia lah Allah yg Maha tahu segala sesuatu..

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين

Komen dan Soalan