Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) La Tahzan 212: Kehebatan yang Sirna (أمجادٌ زائلةٌ)

La Tahzan 212: Kehebatan yang Sirna (أمجادٌ زائلةٌ)

57
0
Iklan

🥀🥀🥀🥀

La Tahzan 212-1: Kehebatan yang Sirna (أمجادٌ زائلةٌ)

إنَّ منْ لوازمِ السعادةِ الحقَّةِ أنْ تكون دائمةً تامَّةً ، فدوامُها أنْ تكون في الدنيا والآخرةِ ، في الغيبِ والشهادةِ ، اليوم وغداً .
وتمامُها أنْ لا يُنغِّصها نكَدٌ ، وأنْ لا يخْدشَ وجهُ محاسِنها بسخطٍ

Kebahagian yang hakiki/abadi lazimnya kekal, tetap bertahan, dari dunia sampai ke akhirat, baik di alam ghaib atau nyata dan hari ini bertahan sampai esok. Kebahagian sempurna yang tidak musnah oleh kesengsaraan dan tidak dicemari oleh kerisauan.


  • sirna bermaksud lenyap, lesap

🥀🥀🥀🥀

La Tahzan 212-2: Kehebatan yang Sirna (أمجادٌ زائلةٌ)

جلس النعمانُ بنُ المنذرِ – ملكُ العراقِ – تحت شجرةٍ متنزَّهاً يشربُ الخَمْرَ فأراد عديُّ بنُ زيد – وكان حكيماً – أنْ يعظه بلفظٍ فقال له : أيُّها الملكُ ، أتدري ماذا تقولُ هذهِ الشَّجرةُ ؟ قال الملكُ : ماذا تقول : قال عديٌّ : تقولُ :

Raja Iraq purba, al Nu’man bin al Munzir* sedang berehat di sebatang pokok sambil meneguk arak. Penyair Herah, Adi bin Zaid** penyair dan seorang yang bijaksana ingin menegur tabiat minum Raja Nu’man. Adi berkata, “Tuanku paduka, tahukah apa yang dikatakan oleh pokok ini?” Raja bertanya, “Apakah yang dikatakan?” Jawab Adi, pokok ini bersyair:

رُبَّ ركبِ قدْ أناخُوا حولنا يمْزُجُون الخمر بالماءِ الزُّلالْ
ثمَّ صاروا لَعِب الدَّهْرُ بهمْ وكذاك الدَّهرُ حالاً بعد حالْ
فتنغصُ النعمانُ ، وترك الخمر ، وبقي متكدِّراً حتى مات

🎵 “Banyak orang mencari kesenangan dengan di sekeliling kita;
dengan mencampur arak dengan air segar;
kemudian waktu mempermainkannya
itulah sifatnya masa,
berubah dari satu wajah ke wajah yang lain pula.”

Mendengar lantunan syair itu, an Nu’man tersentak lantas beliau berhenti meminum arak. Akan tetapi dia hidup terumbang ambing sehinggalah beliau meninggal.


  • al Nu’man al Munzir adalah Raja Iraq yang beragama Kristian semasa di bawah kekuasaan kerajaan Sasanid Farsi. Beliau meninggal tahun 609M (sebelum kelahiran Islam). Kerajaannya berpusat di Herah atau Kufah atau Najaf sekarang di selatan Iraq. (Tarikh Tabary, 5:370)

** Adi bin Zaid, penyair Herah beragama Kristian. m. 587M atau 35 SH (sebelum Hijrah)

🥀🥀🥀🥀

La Tahzan 212-3: Kehebatan yang Sirna (أمجادٌ زائلةٌ)

Kisah-kisah pemimpin dunia yang dicabut keagungannya: Shah Iran

وهذا شاهُ إيران الذي احتفل بمرورِ ألفينِ وخمسمائةِ سنةٍ على قيام الدولةِ الفارسيِّةِ ، وكان يُخطِّطُ لتوسيعِ نفوذِه ، وبسْطِ ملكهِ على بقعةٍ أكبر منْ بلدِهِ ، ثم يُسلب سلطانُه بين عشيَّةٍ وضحاها

Begitu juga kisah Shah Iran*, selepas merayakan ulang tahun ke 2,500 kegemilangan takhta Merak Kerajaan Farsi purbakala. Ketika mana dia bercita-cita meluaskan kerajaan dan pengaruhnya, namun kekuasaan dicabut dalam beberapa ketika sahaja (Revolusi Syiah Imamiah).

Firman Allah ‎ﷻ:

تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ

Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan daripada orang yang Engkau kehendaki.

[Ali Imran: 26]

ويطرُدُ منْ قصورِهِ ودُورِهِ ودنياه طرداً ، ويموتُ مشرَّداً بعيداً محرُوماً مفلساً ، لا يبكي عليه أحدٌ

Dia diusir dari istana, villa, dan kenikmatan dunia miliknya, mati jauh dari negaranya (mati di Mesir) dalam keadaan bangkrap, dan terhina, tiada rakyat yang menangisi kematiannya.

Firman Allah ‎ﷻ:

كَمْ تَرَكُوا مِن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ{25} وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ{26} وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ

Banyak sungguh kebun-kebun dan mata air, mereka tinggalkan,
Dan juga berbagai jenis tanaman serta tempat-tempat kediaman yang indah
Dan juga kemewahan hidup, yang mereka sekian lama menikmatinya

[ad Dukhan 25-27]

IMG_20200812_192910_683


* Shah Iran adalah Muhammad Redza Pahlavi dengan gelaran Shahanshah (raja segala raja) menaiki takhta pada tahun 1967, diguling oleh revolusi Khomeini 1979, meninggal di Kaherah pada tahun 1980 dan dikebumikan di sana.

IMG_20200812_192924_043

🥀🥀🥀🥀

La Tahzan 212-4: Kehebatan yang Sirna (أمجادٌ زائلةٌ)

Kisah-kisah pemimpin dunia yang dicabut keagungannya: Presiden Romania Nicolae Ceaușescu

وكذلك شاوشيسكو رئيسُ رومانيا ، الذي حكم اثنتين وعشرين سنة ، وكان حَرَسُه الخاصُّ سبعين ألفاً ، ثمَّ يحيطُ شعبُه بقصرِهِ ، فيمزِّقونهُ وجنودهُ إرباً إرباً * فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ المُنتَصِرِينَ * . لقدْ ذهب ، فلا دنيا ولا آخرة

Juga nasib yang menimpa Presiden Romania, Nicolae Ceaușescu* (berideologi Komunis) memerintah dengan kuku besi selama 25 tahun, dikatakan memiliki 70,000 pegawai unit khas untuk menjaga kepentingannya, akhirnya tumpas dengan revolusi rakyat yang bangkit dan merobek istana, dirinya dan tentera elitnya. Allah ‎ﷻ berfirman:

فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِينَ

Maka tidak ada baginya suatu golonganpun yang menolongnya terhadap azab Allah. Dan tiadalah ia termasuk orang-orang (yang dapat) membela (dirinya).

[al-Qasas: 81]

Maka dia (Ceaușescu) berkesudahan tanpa meraih dunia mahupun akhirat.


*Nicolae Ceaușescu, m.1989, adalah diktator Komunis Romania yang memerintah Romania dengan kuku besi, merupakan sekutu Kremlin atau Komunis Russia. Beliau ditumbangkan oleh revolusi rakyat tahun 1989 dan dikenakan hukuman bunuh oleh mahkamah tentera Romania.

🥀🥀🥀🥀

La Tahzan 212-5: Kehebatan yang Sirna (أمجادٌ زائلةٌ)

Kisah-kisah pemimpin dunia yang dicabut keagungannya: Ferdinand Marcos

وذاك رئيسُ الفلبينِ ماركوس : جمع الرئاسة والمال ، ولكنَّه أذاق أمَّته أصناف الذُّلّ ، وأسقاها كأس الهوانِ ، فأذاقه اللهُ غُصص التعاسةِ والشقاءِ ، فإذا هو مشرَّدٌ منْ بلادِهِ ومنْ أهلِه وسلطانِه ، لا يملكُ مأوى يأوي إليه ، ويموتُ شقيّاً ، يرفضُ شعبُهُ أن يُدفَنَ في بلدِهِ

Nasib yang menimpa mantan Presiden Filipina pun sama juga, Ferdinand Marcos*, seorang diktator, menimbun harta dan kekuasaan secara kuku besi dan menyebabkan penderitaan besar rakyat Filipina. Kemudian Allah ‎ﷻ menukar keadaan di mana dia pula yang menderita, diusir dari negaranya dan mati dalam keadaan hina, bahkan mayatnya pun tidak diterima oleh negaranya.

Firman Allah ‎ﷻ:

فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَكَالَ الْآخِرَةِ وَالْأُولَىٰ

Maka Allah mengazabnya dengan azab di akhirat dan azab di dunia

[an-Naazi’at: 25]

كُلًّا أَخَذْنَا بِذَنْبِهِ ۖ

Maka masing-masing (mereka itu) Kami seksa disebabkan dosa (yang mereka kerjakan)

[al Ankabut: 40]


  • Ferdinand Marcos ialah Ferdinand Emmanuel Edralin Marcos Sr. ialah presiden ke 10 Filipina. Beliau digulingkan oleh revolusi rakyat pada tahun 1986. Melarikan diri ke Hawaii dan meninggal dunia di sana tahun 1989. Mayatnya tidak diterima oleh Filipina sehingga dibawa pulang pada tahun 2016.

Komen dan Soalan