Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat 131.12 Isu seputar orang yang mendakwa dirinya al-Mahdi – Bahagian 3

131.12 Isu seputar orang yang mendakwa dirinya al-Mahdi – Bahagian 3

158
0
Iklan
131.12 Isu seputar orang yang mendakwa dirinya al-Mahdi
( نظرة سريعة فيمن أدعى أنه المهدي)
كتاب نهاية العالم للشيخ محمد العريفي

AL MAHDI KE-5
Muhammad bin Abdullah al-Hasan bin Ali bin Abi Thalin ra

5- محمد بن عبد الله الحسن بن علي بن أبي طالب رضي الله عنه (كنيته ذو النفس الزكية توفي عام 145ه)وكان صواما قواما… وفي عصره فتن به بعض الناس …وظنوا أنه المهدي….وكان له حركة واتباع…وحاول تصحيح الأوضاع …فقاتله العباسيون الذين كانوا الحكام في عصره في جيش قوامة (10,000) مقاتل …وقضوا على حركته …وقد كان خروج ذي النفس الزكية على المنصور الخليفة العباسي …وكان قد انتشر الظلم والجور في عصره
Terj:
al Mahdi seterusnya ialah Muhammad bin Abdullah al-Hasan bin Ali bin Abi Thalin ra (kunyah Dzunafs azakiyyah, w. 145H), terkenal zuhud, banyak berpuasa dan bersolat malam. Pada masanya terjadi banyak fitnah dan manusia meyakininya dia adalah al-Mahdi yang dijanjikan. Dia memiliki harakah/jamaah dan pengikut. Dia ditumpaskan oleh khalifah Abbasiah yang memegang tampuk pemerintahan oleh satu pasukan tentera sejumlah 10,000. Khalifah pada masa itu ialah khalifah al-Mansur dan lenyaplah sorang lagi yang dianggap al-Mahdi.

 

AL MAHDI KE-6
Ubaidillah Qaramithah Fatimiyah

6- وممن ادعى المهدية:عبيد الله بن ميمون القداح توفي سنة(325ه)كان جده يهوديا …وهو رأس القرامطة الذين قتلوا المسلمين وسرقوا الحجر الأسود عام(317ه) وهم أشد كفرا من اليهود والنصارى
صار لأبنائه صولة وجولة وحكم…وسيطروا على مصر والحجاز والشام …انتسبوا إلى آل البيت كذبا وزورا فزعموا أنهم من نسل فاطمة-رضي الله عنها – لذا سموا أيضا بالفاطميين
وأزالوا القضاء الشافعي…..وأقاموا القبور و الأضرحة ووقع بهم على المسلمين بلية عظيمة…
فالقرامطة يظهرون الإسلام وهم ملاحدة في حقيقتهم ….خارجون عن جميع الملل ومذهبهم مركب من مدهب المجوس عباد النار والصائبة عباد الكواكب.
قال ابن كثبر :”وكانت مدة ملك الفاطميين أكثر من سنة وعبيد الله القداح ادعى أنه المهدي وبنى مدينة المهدية“(1)
(1) البداية والنهاية (12/1885م)

Terj:
Seterusnya yang mendakwa dirinya Imam Mahdi ialah Abdullah bin Maimoon al Qaddah (suka pakai celak), datuknya adalah yahudi. Ia tokoh kelopok syiah Rafidhah Qaramithah yang pernah menceroboh Mesjidil Haram, dan mencuri Hajarul Aswad pada 317H selama 22 tahun. Kekufuran Qaramithah dan al Qaddah lebih jahat dari Yahudi dan Nasrani. Inilah pengasas dinasti Fatimiyah yang menguasai Mesir, Afrika utara yang memalsukan nasab dgn menisbahkan diri mereka kepada Fatimiyah. Mereka melenyap Mazhab Syafi’iy di Mesir dan membangun kuburan.
Kata Ibn Katsir, dinasti Fatimiyyin berkuasa selama 280 tahun dan Ubaidillah al-Qaddah (Malaysia, Kedah) mendakwa dirinya al-Mahdi dan mendirikan sebuah kota di Tunis yang dinamakan kota al Mahdi kekal sampai sekarang di Tunisia.”
al Bidayah wan Nihayah 12:1885

 

AL MAHDI KE-7
Muhammad bin Ubaidillah al-Barbari

7- وممن ادعى المهدية:محمد بن عبيد الله البربري المشهور ب(ابن تومرت)ظهر عام (514ه)ادعى أنه علوي أي من نسل علي بن أبي طالب رضي الله عنه واخترع نسبا إلى الحسن بن علي
وقد ملك بالظلم والتسلط..وكان له عدد من الحيل يخدع بها الناس ويظهر أن له كرامات ….ومن حيله :أنه أخفى رجالا في قبور وجاء في جماعة ليريهم آية فصاح :أيها الموتى أجيبوا فأجابوه:أنت المهدي المعصوم وأنت وأنت ثم إنه خاف من انتشار الحيلة فخسف فوقهم القبر فماتوا

al-Barbari , masyhur dengan gelaran Ibn Tumrat yang muncul pada tahun 514H.

Syarah:

Dia adalah dari kerajaan Fatimiyah yang menguasai Afrika Utara dan berpusat di Maghribi dan dari kabilah asal Maghribi, Berber.
Beliau juga mendakwa dari keturunan Alawi (Ali bin Abi Thalib ra) melalui nasab al Hasan bin Ali ra. Dia berkuasa dengan kejam dan penuh kedzaliman dan menipu manusia dengan mencipta kubur yang diisi dengan manusia hidup dan menyeru manusia datang menyaksikan fenomena orang mati memberitahu kepada manusia bahawa, Ubaidillah al-Mahdi sebagai al Mahdi yang ma’syum. Selepas itu dia membunuh kesemua orang yang berada dalam kubur tersebut.

 

AL MAHDI KE-8
Muhammad al Mahdi al Sudani

8- وممن ادعى المهدية: محمد أحمد بن عبد الله السوداني المتوفي عام(1302هـ-1885م) الصوفي المتغلب على السودان واشتهر بالزاهد وادعى المهدية وعمره 38 سنة …أقبل عليه الزعماء وشيوخ القبائل ..وزعم أن من شك في مهديته فقد كفر بالله ورسوله ‘لى غير ذلك من دعاويه الفارغة وهو وإن كانت له يد بيضاء في محاربة نصارى الإنجليز فقد أظهر الواقع أنه ليس (المهدي الموعود في الأحاديث) وإنما هو مدع من جملة المدعين
Terj:
al-Mahdi palsu seterusnya ialah Muhammad Ahmad bin Abdullah al-Sudani, wafat 1302H/1885M, ahli sufi Sudan yang terkenal zuhudnya. Dia mendakwa dirinya adalah al-Mahdi pada usia 38 tahun. Dia berfatwa sesiapa yang menafikan ke Mahdiannya telah kufur kepada Allah dan Rasul-Nya.
Dia dikatakan memiliki tangan yang bercahaya (seperti tangan Nabi Musa AS). Dia berusaha menentang penjajah Inggeris yang menjajah Afrika ketika itu. Namun dakwaan beliau adalah meleset dan dia bukanlah al Mahdi yang disebut dalam hadith.

Syarah:

Muhammad al Mahdi al Sudani, adalah tokoh pejuang Sudan yang berjaya mengalahkan Inggeris di Sudan dan berjaya memerintah selama 15 tahun sebelum Inggeris berjaya menakluk semula Sudan dan menghapuskan kerajaan al Mahdi di Sudan pada tahun 1899.

 

AL MAHDI KE-9
Muhammad bin Abdullah al-Qahthani

9- وممن ادعى أنه المهدي :محمد بن عبد الله القحطاني ظهر في الرياض بالمملكة العربية السعودية ذكر أنه رأى رؤيا مفادها أنه (المهدي) المنتظر فبايعه جماعة وتحصنوا في المسجد الحرام سنة(1400ه-1980م) فكان ما هو معروف ب(فتنة الحرم)التي انتهت بمقتله
Terj:
Saorang lagi yang mendakwa dirinya al-Mahdi ialah Muhammad bin Abdullah al-Qahthani yang berasal dari Riyadh (pusat kerajaaan Arab Saudi).
Dia mendakwa dirinya al-Mahdi dan memaksa manusia memberinya bai’ah ketika dia menyerang dan menawan Mesjidil Haram pada hujung tahun 1979. Peristiwa yang dikenali dengan Fitnah al-Haram 1979, di mana dia dan abang iparnya Juhaiman al-Otaibi (جهيمان العتيبي) menyerang dan merampas Mesjidil Haram selama 2 minggu. Pasukan komando khas Saudi dan bantuan tentera OIC akhirnya berjaya menumpaskan pemberontakan tersebut dan al Mahdi saudi akhirnya terbunuh dan semua yang ditangkap termasuk Juhaiman, dihukum pancung.

Komen dan Soalan