Utama Bilik (130) Tazkirah Ramadhan 2015 Tanda-Tanda Mendapat Lailatul Qadr (3)

Tanda-Tanda Mendapat Lailatul Qadr (3)

111
0
Iklan

TANDA-TANDA MENDAPAT LAILATUL QADR – (3)

Kalau pada dua siri nota terdahulu telah dijelaskan bahawa di antara tanda-tanda seseorang itu mendapat Lailatul Qadr, ialah (1) Iman dan istiqamah; (2) Banyak memberi manfaat kepada orang ramai, maka pada siri ke-3 ini dan terakhir akan dijelaskan pula tanda yang ke-3 iaitu Bersyukur kepada manusia lain.

BERSYUKUR KEPADA MANUSIA LAIN :

Untuk mencapai darjat taqwa seseorang belum memadai hanya memiliki iman dan istiqamah serta suka melakukan perbuatan yang mendatangkan banyak kebaikan kepada orang ramai, tetapi dia juga hendaklah pandai bersyukur kepada sesama manusia.

Walaupun di dalam Islam setiap Muslim mesti bersyukur kepada Allah Yang Maha Pencipta dan Maha Pemberi rezeki, namun umat Islam masih lagi belum digolongkan bersyukur kepada Allah, andaikata dia tidak pandai bersyukur kepada sesama manusia. Hakikat ini dinyatakan sendiri oleh Rasulullah SAW di dalam hadisnya :

مَنْ لَمْ يَشْكُرِ النَّاسَ لَمْ يَشْكُرِ اللهَ

Barangsiapa yang tidak bersyukur kepada sesama manusia, maka dia sebenarnya tidak bersyukur kepada Allah (HR Tarmidzi – Katanya Hadis Hasan Sahih)

HUKUM SEBAB MUSABAB :

Islam dibina di atas Hukum Sebab Musabab. Disebut juga Hukum Sebab Akibat atau Cause and Effect. Sebab pula maksudnya “usaha”. Maksudnya: Jika manusia menginginkan sesuatu maka dia mestilah berusaha untuk mencapainya. Jika Allah SWT kabulkan permintaannya melalui usaha tersebut, maka Allah SWT akan menganugerahkan permintaannya itu melalui tangan-tangan orang-orang tertentu.

Walaupun kita wajib bersyukur kepada Allah SWT kerana Dialah Maha Pencipta dan Dialah Maha Pemberi rezeki, namun kita juga wajib bersyukur kepada ibu bapa sebab mereka adalah sebagai penyebab kita wujud di muka bumi.

Walaupun kita wajib bersyukur kepada Allah kerana Dialah yang menyembuhkan segala penyakit kita, namun kita juga wajib bersyukur di atas pertolongan para doktor, sebab merekalah yang menjadi penyebab kita sembuh dari penyakit.

Walaupun kita wajib bersyukur kepada Allah di atas segala ilmu pengetahuan dan hidayah yang kita perolehi, namun kita jangan lupa untuk bersyukur kepada guru-guru atau pembimbing-pembimbing kita, sebab merekalah di antara penyebab kita mendapat hidayah dan ilmu pengetahuan.

Dari beberapa contoh di atas nyatalah betapa erat hubungan antara kesyukuran kita kepada Allah dengan kesyukuran kita kepada insan-insan tertentu yang menjadi penyebab kejayaan kita di dunia dan di akhirat.

Malahan dengan tegas Nabi SAW menyatakan: Jika kamu tidak bersyukur kepada manusia yang banyak jasanya kepada kamu, maka itu bermakna kamu tidak bersyukur kepada Allah.

NABI MUHAMMAD, PARA ULAMA DAN IBU BAPA

Nabi Muhammad SAW, para ulama dan ibu bapa adalah insan yang paling banyak jasanya kepada setiap kita. Berkat jasa baik dan bimbingan merekalah, akhirnya kita menjadi insan yang mulia dan sempurna.

Itulah sebabnya sikap enggan mengikuti Sunnah Nabi SAW maka akibatnya kita sukar mendapat Hidayah Allah, ibadat kita ditolak dan hancur tiada nilai di sisi Allah – Lihat Al-Hujurat : 2 ; Demikian juga sikap derhaka kepada ibu bapa boleh mengundang kemurkaan Allah – Lihat hadis sahih: Redha Allah tergantung kepada redha ibu bapamu kepadamu, dan murka Allah kepadamu sangat tergantung kepada murka ibu bapamu kepadamu. (HR Bukhari dan Muslim).

Abdullah Al-Mubarak (133-177H) berkata: Ulama’ lebih utama daripada ibu bapa kamu. Muridnya bertanya: Mengapa demikian? Beliau menjawab: Ibu bapa kamu hanya memelihara kamu dari api dunia, tetapi ulama menjaga kamu dari api akhirat.

Ibu bapa memang sangat berjasa sebagai penyebab kita makan, minum, pakaian, tempat tinggal dan pendidikan akademi. Dengan demikian  kita – insyaa Allah – terhindar dari kesusahan di dunia seperti kebuluran, kehausan, kemiskinan. Sedangkan para ulama’ pula mengajar kamu Aqidah, cara ibadat yang betul dan akhlak mulia. Bukankah faktor terakhir ini yang menjadi penyebab kita terhindar dari api neraka?

Demikian Tiga Sifat Utama Orang Yang Mendapat Lailatul Qadr, sebagai bukti dan kesan positif dari jerih payahnya beramal selama 10 hari pada akhir bulan Ramadhan.

Semoga kita memiliki ketiga-tiga sifat ini dan menjadi Muslim/Muslimat yang lebih baik pada masa-masa yang akan datang.

Ustaz Dr Abdullah Yasin (UDAY) Mekah Al-Mukarramah
29 Ramadhan 1439 / 14hb Jun 2018

Komen dan Soalan