Utama UiTO Bicara THTL NOTA FIQH DOA MUSTAJAB 27

NOTA FIQH DOA MUSTAJAB 27

305
0
Iklan

27. Berdoa ketika terdengar kokokan ayam jantan(ad diik)

Ini untuk orang Islam yang menetap di kampung, desa atau diluar bandar yang membela ayam dan kaldai di Tanah Arab.
Dalil hadith:
Dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda,

إِذَا سَمِعْتُمْ صِيَاحَ الدِّيَكَةِ فَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ، فَإِنَّهَا رَأَتْ مَلَكًا، وَإِذَا سَمِعْتُمْ نَهِيقَ الحِمَارِ فَتَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ، فَإِنَّهُ رَأَى شَيْطَانًا

Terjemahan: “Apabila kamu mendengar ayam Diik berkokok, mintalah kurnia Allah SWT (berdoalah), kerana dia melihat para malaikat. Dan apabila kamu mendengar renggekan kaldai, mintalah perlindungan kepada Allah SWT dari syaitan, kerana dia melihat syaitan.”
(HR. Bukhari 3303 dan Muslim 2729).
Qadhi ‘Iyadh berkata,

كأن السبب فيه جاء تأمين الملائكة على دعائه واستغفارهم له وشهادتهم له بالإخلاص والتضرع

“Seolah-olah sebabnya adalah adanya pengaminan malaikat (malaikat mengaminkan) terhadap doa dan memintakan pengampunan bagi mereka yang ikhlas dan sukarela.
(Tuhfatul Ahwadzi 9:300)
Menurut qadhi Iyadh, jika mendengar suara kaldai, hendaklah berlindung dengan Allah SWT.

وفائدة الأمر بالتعوذ لما يخشى من شر الشيطان وشر وسوسته فيلجأ إلى الله في دفع ذلك

“Faedah dari perintah agar ber-ta’awwudz kerana dikhuatirkan kejelekan atau kejahatan dari syaitan dan was-was, maka segeralah berlindung kepada Allah SWT untuk mencegah hal tersebut.
Jika kaldai tidak ada di Malaysia, maka bila kita mendengar salakan anjing.
Dalil hadith:

وعَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ( إِذَا سَمِعْتُمْ نُبَاحَ الْكِلَابِ وَنَهِيقَ الْحُمُرِ بِاللَّيْلِ فَتَعَوَّذُوا بِاللَّهِ ، فَإِنَّهُنَّ يَرَيْنَ مَا لَا تَرَوْنَ ) رواه أبو داود (5103)، وصححه الألباني في ” صحيح أبي داود “.

Terjemahan: Apabila kalian mendengar salakan anjing dan renggekan kaldai pada malam hari, maka mintalah perlindungan (ta’awwudz) kepada Allah SWT, kerana mereka melihat sesuatu yang tidak kalian lihat’
(HR Abu Daud, al Bukhari di dalam Adabul Mufrad dan Ibnu Abi Syaibah di dalam musnafnya, no 29797, disahihkan Syaikh al-Albani)

 

 

Nota:

Disalin dari Dr Abu Ammar Yasin Qadhi, kitab doa: Silahul Mukmin.

Komen dan Soalan