Utama UiTO: Soal-Jawab agama bersama ustaz Abu Basyer Penyebab Di Timpa Laknat Allah

Penyebab Di Timpa Laknat Allah

81
0

Penyebab Di Timpa Laknat Allah

Firman Allah SWT

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ ۙ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ * إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَبَيَّنُوا فَأُولَٰئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

 “Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani” [ Al-Baqarah: 159-160 ].

Ayat ini menceritakan mengenai penyebab manusia ditimpa LAKNAT. Penyebabnya kerana mereka menyembunyikan apa-apa yang telah Allah SWT turunkan di dalam al-kitab (Al-Quran).

Beratnya ancaman dan balasan disebabkan perbuatan menyembunyikan kebenaran menyebabkan orang lain menjalani kehidupan yang tidak sempurna kerana petunjuk yang merupakan pedoman dan panduan hidup disembunyikan. Padahal petunjuk Allah SWT merupakan satu-satunya bekal dlm memelihara manusia dan alam ini. Mereka layak dilaknat!!

Apabila Allah SWT melaknat maknanya Allah SWT menjauhkannya daripada rahmat (kasih sayang Allah SWT) iaitu dia tidak mendapat rahmat dengan sempurna atau tidak mendapat rahmat sama sekali. Maka dia terdedah dengan ancaman azab, bala, seksa dan murka Allah SWT.

Allah SWT berserta makhluk-Nya terus melaknat sehinggalah penyembunyi kebenaran melakukan ketiga-tiga perkara tersebut:

1. Bertaubat dengan menyesali kesalahannya.

2. Melakukan seberapa banyak kebaikan untuk menebus kesalahannya.

3. Menerangkan semula kebenaran yang disembunyikan.

♡Menyembunyikan kebenaran menjadi penyebab kerosakan manusia. Jangan biarkan diri berada dalam azab yang berpanjangan. Ayuh!!sebarkan kebenaran♡.

 

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan