Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Hepatitis & Strok

Hepatitis & Strok

151
0
Iklan

1. Apakah langkah awal dalam menangani orang yang diserang strok? Pada Ogos tahun lepas, ayah diserang strok secara tiba-tiba. Pada masa itu dia sedang duduk di kerusi. Hanya saya seorang sahaja berada bersama dia. Saya hanya mampu terfikir untuk baringkan beliau kerana badan beliau seperti kekejangan. Saya cuma ingin bersedia jika ayah saya diserang buat kali kedua.

Terdapat dua jenis strok. Iaitu:

‘Ischemic stroke’. Strok jenis ini adalah kerana sistem paip darah tersumbat disebabkan oleh darah beku dan akhirnya darah yang membawa oksigen tidak sampai kepada otak.

‘Hemorrhagic stroke’. Strok jenis ini pula adalah kerana sistem paip darah pecah lalu darah melimpah ke otak dan pengumpulan darah itu menekan tisu otak yang lantas menyebabkan kerosakan tisu otak.

Biasanya, orang yang mengalami ‘ischemic stroke’ akan sentiasa bergantung kepada ubat aspirin bagi mencegah strok berulang. Jika berhenti mengambil aspirin bermaksud strok bakal berulang.

‘Hemorrhagic stroke’ kebiasaanya adalah disebabkan oleh darah tinggi yang tidak terkawal  dan ‘aneurysm’(Adalah benjolan pada saluran darah berpunca di kawasan dinding arteri yang lemah. Apabila darah mengalir melaluinya, tekanan menyebabkan benjolan seperti belon di luar saluran darah terjadi. Keadaan ini boleh terjadi di mana-mana sahaja tetapi dua bahagian yang biasanya terjadi adalah di arteri yang mengalirkan darah ke otak dan dari jantung).

Cara mencegah ialah ‘anticipitation’ iaitu mengenali simptom-simptom.

Jika ‘ischemic stroke’, kebiasaannya badan akan tiba-tiba menjadi lemah atau lumpuh dan ada sesetengah kes, mulut jadi terketar dan tidak dapat bercakap.

‘Hemorrhagic stroke’ pula pesakit akan menghidapi sakit kepala yang keterlaluan dan muntah-muntah. Itulah tanda amaran. Kes paling ‘extreme’ adalah dia tidak akan sedarkan diri. Lebih awal strok dirawat lebih tinggi peluang untuk sembuh.

Tanda-tanda sawan ini lebih jelas jika tonton video dari Youtube. Jika diterangkan di sini gerenti tidak akan faham. Ada bermacam-macam jenis sawan. Yang paling ‘common’ adalah kedua-dua kaki dan tangan mengeras sehingga badan pesakit terangkat kemudian tiba-tiba kedua-dua tangan dan kaki bergoyang-goyang tidak berhenti. Selepas sawan itu berhenti pesakit akan tidur.

Ada juga jenis sawan yang buat pesakit terkaku iaitu tiada ‘respons’. Bila ditegur pesakit tidak menjawab. Tetapi selepas beberapa ‘second’, pesakit kembali normal/baru sedar. Pesakit tidak ingat apa-apa yang telah berlaku tadi.

Ada juga jenis sawan yang ketika pesakit sedang solat tiba-tiba berperangai pelik, jadi seperti ayam dan tiba-tiba berkokok kemudian pesakit kembali normal.

‘So far’di dalam pengamalan perubatan tiada pula pantang larang yang saya dengar untuk orang yang kena strok.

Cuma bagi pesakit sawan, jangan ditahan tangan mereka yang sedang bergerak secara agresif kerana dikhuatiri kita dan pesakit akan cedera. Kita cuma boleh membantu mereka sewaktu pesakit di dalam posisi ‘recovery phase’.

‘Recovery position/phase’ adalah satu-satunya perkara yang kita boleh bantu kepada orang yang mengalami sawan atau tidak sedarkan diri. Ini adalah kerana, apabila orang tidak sedarkan diri baring menghadap ke langit, lidah mereka boleh/akan jatuh dan menutup ruang pernafasan dan pesakit boleh membawa kepada kematian.

Cuma jikalau di dalam kes kemalangan, perlu berjaga-jaga dan perlu ada langkah yang berhati-hati kerana boleh jadi mangsa kemalangan tersebut mengalami patah tengkuk. Jikalau kita ubah kedudukan tengkuk mangsa, dikhuatiri tengkuknya akan bertambah parah.

Pengidap strok kebiasaannya akan mendapat ‘ulcer’ di perut lantas pendarah dipanggil ‘curling ulcer’. Ramai orang yang cedera di kepala akan mengalami masalah yang sama.

 

2. Apakah yang menyebabkan hepatitis E? Adakah puncanya dari perubatan atau jamu tradisional?

Hepatitis E ini jarang berlaku. Ianya lebih kurang sama seperti hepatitis A dan B. Merebak di dalam air yang telah tercemar dan juga melalui darah.

 

3. Punca Hepatitis E disyaki dari pengambilan ubat perubatan tradisional. Perkara ini yang saya hendak tahu mengapa pengambilan ubat tradisional ini membahayakan? Apabila diambil ubat tradisional ini penyakit ini timbul namun apabila dihentikan penyakitnya tiada. Begitu juga jika tersalah makan, jika makanan itu mengandungi cuka penyakit itu akan datang semula dengan cepat. Apakah punca sebenarnya?

Hepatitis E bukan disebabkan oleh ubat-ubatan. Dimanakah pihak puan dapat maklumat ini? Pihak saya hendak pastikan tiada salah faham. Untuk makluman, ubat herba atau ubat moden yang boleh menyebabkan ‘hepatitis’ dipanggil ‘drug induced hepatitis’. Jikalau berkaitan dengan ubat ianya adalah ‘hepatitis’ biasa.

Saya fikir ada kekeliruan tentang maksud ‘hepatitis’. ‘Hepatitis’ adalah suatu yang merujuk kepada radang hati yang disebabkan oleh virus, ubat-ubatan, dan lain-lain lagi.

Apabila orang sebut hepatitis A, B, C, E ianya bermaksud jangkitan virus. Apabila disebut jangkitan maknanya ianya tiada kaitan dengan ubat. Oleh itu, pernyataan “hepatitis E disebabkan ubat” saya fikir pernyataan ini adalah salah.

Salah faham komunikasi di antara doktor dan pesakit memang sangat lazim berlaku, namun sesetengah doktor fikir mereka faham tetapi sebenarnya tidak. Saya rasa gembira kerana dapat mendengar masalah ini yang menandakan salah faham komunikasi di antara doktor dan pesakit masih banyak lagi yang perlu diperbetulkan.

Komen dan Soalan