Utama Bilik (40) Asas Ilmu Hadits HADITS MATRUK (المتروك)

HADITS MATRUK (المتروك)

1459
0
Iklan

Panel: BroSyarief
asSalaamu ‘alaikum, nota seterusnya telah siap. Ringkas sahaja mengenai hadits matruk.

#211216 Bilik (40) Asas Ilmu Hadits

02.12.01 Hadits al-Mardud (المردود) Kategori Kritikan pada Periwayat (الطعن في الراوي)

#NotaBroSyarief #AsasIlmuHadits #UiTOBilik40

Susunan: BroSyarief

HADITS MATRUK (المتروك)

Dari sudut bahasa, perkataan MATRUK (المتروك) berasal dari kata at-Tark (الترك) yang bermaksud tinggalkan (ie. leave), berlawanan dengan ambil.

Adapun dari sudut istilah, ia merujuk kepada mana-mana hadits di mana pada sanadnya terdapat periwayat yang tertuduh bohong (مُتَّهّمٌ بِالْكَذِب) atau pelaku keburukan atau kejahatan (الفِسْق).

Sebab kepada tuduhan bohong tersebut diketahui bahawa dia berbohong dengan sesama manusia, walau tidak dikenal pasti dia pernah berbohong (mereka hadits) di atas nama RasululLah sallalLaahu ‘alaihi wa sallam.

Contoh:

al-Hakim (w.405H) meriwayatkan dari jalan sanad Ishaq ibn Bisyr al-Kaahili, sehingga kepada Abu Dzar radhiyalLaahu ‘anhu, bahawa katanya:

مَا كُنَّا نَعْرِفُ الْمُنَافِقِينَ إِلَّا بِتَكْذِيبِهِمُ اللَّهَ وَرَسُولَهُ، وَالتَّخَلُّفَ عَنِ الصَّلَوَاتِ، وَالْبُغْضِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ

“Kami dahulu tidaklah mengenal orang-orang munafiq itu kecuali (pasti mereka melakukan) pembohongan di atas nama Allah dan RasulNya, (mereka juga) sering meninggalkan solat berjemaah, dan (jelasnya) kebencian mereka terhadap ‘Ali radhiyalLaahu ‘anhu”

az-Zahabi (w.748H) menyebutkan: Ishaq ibn Bisyr seorang yang tertuduh bohong (مُتَّهّمٌ بِالْكَذِب).

Kedudukan hadits Matruk (المتروك): Ianya di bawah di hadits palsu (الموضوع), dan ia tidak akan berpeluang naik ke peringkat Hasan li Ghayrihi (الحسن لغيره).

Ruj: Ulum Al-Hadits Asiluha wa Mu’asiruha, karangan Prof Dr Abullayts KhairAbaadi.
__
#صحح_لي_إن_كنت_مخطئاً
#BroSyariefShares

Adli Khalim:
Bro, kiranya Matruk ni atas sikit je la daripada Maudhu`?

A’fif Azani:
Matruk nii terlampau dhaif

BroSyarief:
Kalau ikut apa yang disebutkan oleh Prof Abullayts di dalam tulisannya, ia kurang teruk berbanding Maudhu’. walLaahu a’lam

Komen dan Soalan