Utama Bilik (07) Tadabbur Al-Quran 🌠 Mengenal Allah 🌠

🌠 Mengenal Allah 🌠

65
0
KONGSI

UiTO Channel: Tazkirah Harian
🌠 Mengenal Allah 🌠
Panel: Dr Abu Anas Madani

🍃Allah ta’ala di dalam Al-qur’an menyeru hamba-Nya untuk mengenali-Nya dengan 2 cara :

🔴 1. Melihat ciptaan Allah. Allah ber firman :

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ

🍃Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal (Q.S. Ali imran : 190)

🔴 2. Memikirkan dan merenungi ayat-ayat Nya. Allah berfirman :

كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ

🍃Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran. (Q.S Shaad : 29)

📖Fawaidul fawaid karya Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah
___________________
#MGD, 19/11/2015.

Tambahan Dari Nota Berikutnya.

Allah yang beri nikmat, tetapi manusia mensyirikan Allah.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ

Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Tidak ada Ilah (yg berhak disembah) selain Dia; maka mengapakah kamu berpaling (dari ketauhidan)?
Surah Fatir (35:3)

Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0063.

Dari Abu Musa r.a., katanya Nabi S.A.W. bersabda: “Perumpamaan petunjuk dan ilmu pengetahuan, yang Allah mengutus aku untuk menyampaikannya, seperti hujan lebat jatuh ke bumi. Bumi itu ada yang subur, menghisap air, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan, dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula yang keras, tidak menghisap air sehingga tergenang, Maka Allah memberi manfaat dengan dia kepada manusia. Mereka dapat minum dan memberi minum (binatang ternak dan sebagainya), dan untuk bercocok tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh kebahagian lain, iaitu di atas tanah yang tidak menggenangkan air dan tidak pula menumbuhkan rumput. Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama, yang mahu memanfaatkan apa yang aku disuruh Allah menyampaikannya, dipelajarinya dan diajarkannya. Dan begitu pula perumpamaan orang yang tidak mahu memikirkan dan mengambil peduli dengan petunjuk Allah, yang aku diutus untuk menyampaikannya.”

Komen dan Soalan