Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 NOTA FIQH WANITA 6 – Mac 2017

NOTA FIQH WANITA 6 – Mac 2017

323
0
Iklan

SOALAN & JAWAPAN

FIQH WANITA

SOALAN

Di zaman serba canggih dan berteknologi tinggi, kini ramai antara kita muslim dan muslimin suka sangat menggunakan istilah ”Oh My God’’ apabila musibah melanda kononnya ia adalah moden dan lebih terkini. Bagi saya sepatutnya setiap kali mendengar musibah ungkapkanlah Subhanallah, Astaghfirullah al-azim, Allahu Akbar mahupun yang seumpamanya dalam mengesakan Allah.

Bagaimana pandangan ustaz dan adakah dalil berkenaan ungkapan tersebut?

JAWAPAN Ustaz Azlizan  Nueq

Benar dan setuju.

 

 

SOALAN

Apabila musibah melanda, kita juga di sunnahkan untuk menyebut innalillah, adakah ini benar ustaz?

JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Benar. Lafazkan istirja’. Bukan masa kematian sahaja.

JAWAPAN thtl al-jazani توان حسن:

Ucapan Istirja’

Fatwa saudi, boleh ke atas semua jenis musibah kerana ayat istirja itu umum (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun”. (AQ 2:156), hatta putus tali selipar juga boleh ucapkan.

 

 

SOALAN

Mohon pencerahan. Di dalam al-qur’an sering di sebutkan perkataan orang-orang mukmin.

Apakah orang-orang mukmin ini sama seperti orang soliheen dan muttaqin? 

Apakah benar tingkat taqwa itu paling tinggi bagi orang-orang mukmin atau ada tingkat kemuliaan lain di atasnya?

JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Tingkatan-tingkatan ini disebut secara isyarat di dalam dalil-dalil yang ada. Yang terkenal adalah dari hadis yang dinamakan ‘Hadis Jibrail’. 

Pada suatu hari, Jibril ‘alaihis salam mendatangi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam keadaan berambut hitam dan berpakaian putih, tidak nampak pada beliau bekas melakukan perjalanan jauh dan tidak ada sahabat pun yang mengenal malaikat Jibril dalam bentuk manusia seperti ini. Kemudian dia mendekati Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sambil menyandarkan lututnya pada lutut Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sedangkan kedua tangannya berada pada paha Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kemudian Jibril ‘alaihis salam memanggil ‘Ya Muhammad’ -sebagaimana orang-orang Arab Badui memanggil beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam- dan menanyakan beberapa perkara. Di antaranya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam ditanyakan apa itu Iman, Islam dan Ihsan. Ketiga perkara ini sendiri adalah Ad-Diin iaitu agama Islam itu sendiri.

(HR. Muslim no. 102)

Dari sini disebut tiga tingkatan:

  1. Muslim
  2. Mukmin
  3. Muhsin.

Hadis ini menarik dan kemas kerana disebut dengan rukun-rukun ketiga-tiga tingkatan itu. Kemudian, ada yang menambah dua peringkat lagi – mukhlis dan muttaqin.

4. Mukhlisin – membuat semua amalan ikhlas kerana Allah. Dalil 98:5

5. Muttaqin – Tingkatan taqwa ini adalah yang  tertinggi sekali.

Iaitu mereka yang sedar kehadiran Allah sentiasa dan kerana itu mereka menjaga hukum-hukum Allah dalam setiap perkara. Banyak disebut tentang sifat-sifat muttaqin dalam al-Qur’an. Semua peringkat itu kena melakukan amal yang soleh. Iaitu amalan yang sunnah.

 

 

SOALAN

Al-Bayyinah: ayat 5

وَمَآ أُمِرُوٓا۟ إِلَّا لِيَعْبُدُوا۟ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ)

 ٱلدِّينَ حُنَفَآءَ وَيُقِيمُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُوا۟ ٱلزَّكَوٰةَ وَذَٰلِكَ دِينُ ٱلْقَيِّمَةِ

Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat, dan yang demikian itulah agama yang lurus.

Adakah benar prinsip orang-orang mukmin itu adalah sami’na waato’na (Al-Baqarah: 285)? 

Adakah ayat wa’fuanna.. waghfirlana.. warhamna.. (Al-Baqarah: 286) kita boleh baca apabila tiap kali kita berdoa kepada Allah dalam ayat terakhir permohonan kita (sebab ambil ayat sekerat-sekerat dalam al-qur’an untuk maksud permohonan kepada Allah)?

Jadi maksud yang ustadz terangkan itu adalah muslim itu belum tentu adalah mukmin dan mukmin itu belum tentu sampai kepada tingkat muttaqin selagi mana ia tidak menjaga/amat berhati-hati pada setiap hal dan perbuatan dalam kehidupannya?

JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ayat 285 itu adalah antara prinsip orang mukmin. Ada banyak lagi dalam ayat-ayat yang lain. Quran bukan macam buku akademik, senaraikan di satu tempat ciri-ciri itu. Berterabur banyak ayat dalam Quran dan kita kena tahu semuanya, mungkin ada yang dah senaraikan, kena cari.

Tentang سَمِعنا وَأَطَعنا (kami dengar dan kami taat), orang mukmin tidak cakap sahaja, tapi amalkan. Kalau kita kata kita ‘taat’, kita kena tanya balik diri kita: 

Apa yang aku kena taat? Adakah sudah belajar apa benda yang kena taat? Sebab ada orang kata dia taat, tapi benda yang perlu ditaati pun tidak belajar lagi.

Boleh gunakan doa yang ada dalam Quran dan potong yang berkenaan iaitu boleh ambil potongan doa sahaja. Jadi kalau ayat 286 itu, bunyi begini:

رَبَّنا لا تُؤاخِذنا إِن نَسينا أَو أَخطَأنا ۚ رَبَّنا وَلا تَحمِل عَلَينا إِصرًا كَما حَمَلتَهُ عَلَى الَّذينَ مِن قَبلِنا ۚ رَبَّنا وَلا تُحَمِّلنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ ۖ وَاعفُ عَنّا وَاغفِر لَنا وَارحَمنا ۚ أَنتَ مَولانا فَانصُرنا عَلَى القَومِ الكافِرينَ]

Muslim belum tentu mukmin, mukmin belum tentu muttaqin. Itu adalah peringkat-peringkat yang kita perlu lalui.

 

 

SOALAN

Adakah hadith ini juga adalah prinsip seorang mukmin?

Rasulullah s.a.w. bersabda:

عَجَبًا ِلأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ لَهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَلِكَ ِلأَحَدٍ إِلاَّ لِلْمُؤْمِنِ، إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ، وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْراً لَهُ

“Sungguh menakjubkan urusan seorang mukmin, semua urusannya adalah baik baginya. Hal ini tidak didapatkan kecuali pada diri seorang mukmin. Apabila mendapatkan kesenangan, dia bersyukur, maka yang demikian itu merupakan kebaikan baginya. Sebaliknya apabila tertimpa kesusahan, dia pun bersabar, maka yang demikian itu merupakan kebaikan baginya.” (Hadith shahih. Diriwayatkan oleh Muslim, no. 2999 dari Abu Yahya Shuhaib bin Sinan radhiyallahu )

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ya, jadi orang mukmin ini tenang sahaja, redha dengan apa yang  terjadi. Tidaklah dia meraung (sedih itu boleh) dan dia berfikiran waras.

 

 

SOALAN

Banyak perintah dan syariat di dalam al-Qur’an begitu juga hadith.  Ia adalah sebuah peringatan kepada orang-orang yang mengakui iman kepada Allah. Masih menghayati tafsir al-quran lagi dalam surah Ali Imran.

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ada penerangan tentang siapakah mukmin dalam surah Ali Imran.

 

 

SOALAN

Ada diterangkan di dalam surah Ali Imran sehingga Nabi Muhammad s.a.w. juga membacanya di malam hari untuk menghilangkan mengantuk dan saya baca supaya  tidak terlepas solat tahajjud.

Hadis Sahih Bukhari Jilid 1. Hadis Nombor 0130.

Abdullah bin Abbas r.a. menceritakan, bahawa pada suatu malam dia bermalam di rumah Maimunah, isteri Nabi saw. (adik ibu Abdullah), katanya: “Saya tidur melintang bantal sedang Rasulullah dan isteri beliau membujur. Rasulullah tidur hingga pertengahan malam, atau sedikit lebih kurang. Kemudian beliau bangun, duduk sambil menggosok matanya dengan tangan untuk menghilangkan mengantuk. Sesudah itu beliau membaca sepuluh ayat pengujung surah Ali-Imran. Kemudian beliau berdiri, dan melangkah ke sebuah tempat air yang tergantung. Beliau berwuduk dan menyempurnakan wuduknya. Kemudian beliau berdiri untuk melakukan solat.” Kata Ibnu Abbas selanjutnya, “Aku berdiri pula, dan berwuduk seperti yang dilakukan beliau. Sesudah itu aku berdiri di samping beliau. Beliau meletakkan tangan kanannya di kepala ku, menarik telinga ku yang kanan dan memilinnya (menyuruh pindah dari kiri ke kanan beliau). Lalu Nabi solat dua rakaat, sesudah itu dua rakaat, sesudah itu dua rakaat, sesudah itu dua rakaat, sesudah itu dua rakaat, dan sesudah itu dua rakaat (6 x 2 rakaat), kemudian beliau solat witir (ganjil bilangan rakaatnya). Kemudian beliau berbaring kembali, hingga datang Muazzin (Bilal, memberitahukan subuh telah datang); lalu beliau berdiri dan solat sunat yang ringkas dua rakaat. Sesudah itu beliau pergi ke masjid untuk solat Subuh. “

Ayat dalam surah Ali Imran yang menerangkan kepatuhan kepada Allah dan ciri-ciri orang bertaqwa:

Ali Imran: 133-135

وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ

Maksudnya: Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa. (Ali-Imran: 133)

الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَ

JAWAPAN  Ustaz Azlizan Nueq 

Ya, betul.

 

 

SOALAN

Apakah aliran Imam Al-Ghazali sehingga beliau wafat?

 JAWAPAN  Ustaz Azlizan Nueq

Akhir kehidupan beliau dihabiskan dengan kembali mempelajari hadits dan berkumpul dengan ahlinya. Berkata Imam Adz Dzahabi, “Pada akhir kehidupannya, beliau tekun menuntut ilmu hadits dan berkumpul dengan ahlinya serta menelaah shahihain (Sahih Bukhari dan Muslim). Seandainya beliau berumur panjang, niscaya dapat menguasai semuanya dalam waktu singkat. Beliau belum sempat meriwayatkan hadits dan tidak memiliki keturunan kecuali beberapa orang puteri.”

 

 

SOALAN

Adakah benar rezeki terbahagi kepada 3 iaitu rezeki yang dijamin, rezeki yang digantungkan dan rezeki yang dijanjikan?

Boleh ustaz bagi pencerahan sebab saya masih keliru tentang rezeki yang dijamin dan rezeki yang dijanjikan. Saya sudah dapat dalilnya, cuma tidak pasti ia ada kaitan antara keduanya atau tidak iaitu dalam surah Huud: 6 dan surah Ibrahim: 7.

JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ada macam-macam cara pembahagian rezeki yang disusun oleh penulis untuk menjelaskan rezeki. Yang diberikan diatas itu, adalah salah satu darinya. 

  1. Hud: 6  “Tidak suatu binatang pun (termasuk manusia) yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin oleh Allah rezekinya.”

Bermaksud semua makhluk telah ada rezeki yang dijamin – tunggu masa sahaja untuk dapat.

  1. “… Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” (Ibrahim: 7)

Dijanjikan bagi mereka yang pandai bersyukur, kalau syukur, akan mendapat lebih lagi.

  1. Ada rezeki hasil usaha:

“Tidaklah manusia mendapat apa-apa kecuali apa yang telah dikerjakannya” (An-Najm: 39)

  1. Ini rezeki yang datang dari tempat yang tidak disangka-sangka.

“…. Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (Ath-Thalaq: 2-3)

Semua ini pembahagian penulis sahaja. Dasarnya, semua rezeki dari Allah dan Allah telah tetapkan. Ini perbincangan tentang taqdir, jadi banyak pendapat. 

Allahu a’lam.

 

 

SOALAN

Adakah ini ayat 1000 dinar dan banyak di gantung di rumah-rumah?

“…. Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (Ath-Thalaq: 2-3)

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ya. Itu ayat Seribu Dinar (siapa yang kata ia ayat seribu dinar?)

Allah hendak beritahu yang Allah boleh tolong dengan berbagai cara. Cara itu pula tidak disangka-sangka. Allah beritahu untuk makluman kita. Bukannya untuk dibaca berulang-ulang kali supaya dapat rezeki. Bukan juga digantung di rumah dan dikedai untuk menjemput rezeki (feng shui cara orang islam?)

 

 

SOALAN

Mengenai surah Ar-Raad: 11, adakah ia berkaitan dengan rezeki yang digantungkan? 

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ayat ini agak popular. Digunakan sebagai motivasi – “nak ubah keadaan kau yang susah ini, kau kenalah berusaha. Kalau tak, Allah tak tolong”.

Tapi dalam tafsir yang saya belajar dan rujuk (Maulana Hadi, Nouman Ali Khan, Ibn Kathir, Jalalayn), tidak disebut tafsir dengan cara begini. 

Semua tafsir itu merujuk kepada amalan kebaikan dan keburukan. Maksudnya, Allah tetap akan berikan kebaikan kepada orang itu, kecuali kalau dia buat perkara yang engkar, barulah Allah akan tukar kepada perkara yang dia benci.

Begitu pun, mungkin ayat ini dalam bentuk umum, dan boleh juga ditafsir seperti ‘ayat motivasi’ di atas. Dulu  saya faham begitu juga. Tapi sejujurnya, tidak berjumpa lagi dalam tafsiran yang sebegitu.

Allahu a’lam.

 

 

SOALAN

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka,”Ar-Raad: 11.

JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Allah akan beri kebaikan kepada manusia. Tapi bila manusia engkar, Allah akan balas dengan musibah. Dalam ayat ayat yang lain, disebut bagaimana musibah itu adalah hasil dari perbuatan manusia sendiri. Allah balas sebagai azab dunia.

 

 

SOALAN

Benarkah akhir zaman ini Allah akan matikan ramai ulama’ sebelum kedatangan Imam Mahdi?

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ulama memang akan kurang dan ramai yang jahil agama. Tapi tidaklah dikaitkan dengan Imam Mahdi. Imam Mahdi akan menjadi khalifah. Salah seorang khalifah dari khalifah-khalifah yang lain. Maksudnya sebelum dia sudah ada khalifah. Maknanya, pemerintahan khalifah sudah berjalan pada waktu itu.

 

 

SOALAN

Imam Mahdi yang bersihkan aqidah ummat islam.  Adakah ini peluang kedua buat umat islam? Nabi Isa bagi peluang kedua pada kristian sebab kristian agama terbesar, baru islam.

Boleh ustaz berikan contoh dan ulasan mengenai khilaf tidak muktabar?

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

1. Setiap kurun akan ada mujaddid dan Imam Mahdi adalah salah seorang darinya. Imam Mahdi dan turunnnya Nabi isa adalah perkara furu’ akidah.

2. Tidak ada dalil. Contohnya majlis tahlil, doa selamat, perkara-perkara bidaah – semua itu tidak ada dalil. Memang manusia khilaf, tapi antara ada dalil dan tidak ada dalil.

Khilaf yang kita terima ialah apabila kedua-dua pihak membawa dalil Quran/hadis sahih. Khilaf yang kita tolak ialah bila satu pihak bawa dalil Quran/hadis sahih, tapi satu pihak lagi bawa dalil “ada dalam kitab”, “apa salahnya, benda baik”, “ulama sudah lama bahas”, “tok nenek sudah lama buat, takkan mereka tidak betul”.

 

 

SOALAN

Seorang wanita telah mengandung anak luar nikah dan usia kandungan masuk 4 bulan. Bolehkah dia bin nama anak dalam kandungan, dengan lelaki yang mahu bertanggungjawab? Memang telah  disahkan anak itu anak lelaki tersebut.

Mohon perjelasan ustaz.

JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ikut fatwa perlis (setelah mereka buat kajian banyak pendapat), boleh. Untuk jaga nama baik anak itu. Tapi jika anak dalam kandungan, bukan anak lelaki itu maka tidak boleh waris dan kalau anak itu perempuan, dia tidak boleh walikan.

Anak itu tidak bersalah, emak ayah dia yang bersalah. Kalau dia dibinkan kepada ‘Abdullah’, maka tentu dia akan malu. Maka boleh pakai pendapat untuk binkan kepada bapa biologi dia itu.

 

 

SOALAN

Adakah pendapat mufti kita boleh ikuti dalam bab khilafiyah ini? Contoh, bila saya baca keterangan dalam bab maulid macam berbeza dengan keterangan zaman Nabi.

Apakah rujukan yang sesuai bila ada bab khilaf ini? Saya bimbang ambil ilmu yang salah sebab ramai orang gelar al-fadhil atau ulama’ tapi bab khilaf dia memandang ringan dalam beberapa perkara.

 JAWAPAN 

Mufti kalau dia mengikut tareqat maka boleh tolak. Nilaikan dari sudut dalil yang diberi.

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Ini kena belajar tafsir surah Al-Baqarah, tentang sifat pendita yahudi. Ulama-ulama kita ada sifat pendita Yahudi. Iaitu mereka sudah kawal agama, mereka  tidak pakai wahyu, tapi pakai pendapat sendiri. Allah beri kita surah Baqarah yang panjang itu untuk kita nilai tentang mereka. Mereka sudah buat salah dalam hal agama, maka janganlah lagi jadi seperti mereka.

Agama islam sebelum Nabi Muhammad dirosakkan oleh ahli agama mereka, bukannya tukang kasut, tukang ambil air. Begitulah dari dulu sampailah sekarang. Contohnya, tengoklah dalam surah Al-Baqarah itu. Memang berat, tapi itulah realitinya.

Tapi dalam hadis Nabi memberitahu, akan ada sahaja yang akan bangkit mengingatkan agama yang sebenar, sampailah ke hari kiamat. Semoga kita termasuk dalam golongan itu. Kerana kalau zaman dulu, Allah bangkit Nabi, zaman sekarang Allah bangkitkan ulama. Semoga kita termasuk dalam golongan yang menyokong ulama-ulama itu. Ulama yang berdiri dijalan sunnah.

 

 

SOALAN

Bolehkah ambil nasihat ini, ”bila seseorang sudah berumur 50 tahun, jangan tinggalkan harta untuk anak-anak sebab mereka kena berusaha dan mendapatkan harta sendiri”? Bukan ke Nabi Muhammad suruh sahabat wasiatkan harta untuk anak-anak sebelum meninggal? Mohon pencerahan ustaz.

 JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Kena seimbangkan. Bukan bagi semua untuk sedekah. Dalam masa yang sama, tinggalkan untuk anak anak. Sahabat dalam hadis itu sangka dia hendak mati dan kerana itu dia nak sedekahkan semua hartanya. Akhirnya nabi suruh sedekah 1/3 sahaja. Baginda kata adalah lebih baik meninggal anak anaknya dalam keadaan senang dari melarat. 

Dari ‘Amir bin Sa’ad, dari ayahnya, Sa’ad, ia adalah salah seorang dari sepuluh orang yang dijamin masuk syurga- berkata,

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menjengukku ketika haji Wada’, kerana sakit keras. Aku pun berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya sakitku sangat keras sebagaimana yang engkau lihat. Sedangkan aku mempunyai harta yang cukup banyak dan yang mewarisi hanyalah seorang anak perempuan. Bolehkah saya sedekahkan 2/3 dari harta itu?” Beliau menjawab, “Tidak.” Saya bertanya lagi, “Bagaimana kalau separuhnya?” Beliau menjawab, “Tidak.” Saya bertanya lagi, “Bagaimana kalau sepertiganya?” Beliau menjawab, “Sepertiga itu banyak (atau cukup besar). Sesungguhnya jika kamu meninggalkan ahli warismu kaya, itu lebih baik daripada kamu meninggalkan mereka dalam keadaan miskin sehingga mereka terpaksa meminta-minta kepada sesama manusia. Sesungguhnya apa yang kamu nafkahkan dengan maksud untuk mencari ridha Allah pasti kamu diberi pahala, termasuk apa yang dimakan oleh isterimu.”

Aku bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah aku akan segera berpisah dengan kawan-kawanku?” Beliau menjawab, “Sesungguhnya engkau belum akan berpisah. Kamu masih akan menambah amal yang kamu niatkan untuk mencari redha Allah, sehingga akan bertambah darjat dan keluhuranmu. Dan barangkali kamu akan segera meninggal setelah sebahagian orang dapat mengambil manfaat darimu, sedangkan yang lain merasa dirugikan olehmu.

Ya Allah, mudah-mudahan sahabat-sahabatku dapat melanjutkan hijrah mereka dan janganlah engkau mengembalikan mereka ke tempat mereka semula. Namun, yang kasihan (merugi) adalah Sa’ad bin Khaulah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam sangat menyayangkan ia meninggal di Makkah.” (Muttafaqun ‘alaih. HR. Bukhari no. 4409 dan Muslim no. 1628

 

 

SOALAN

Dalam isu agama kita sering terdengar perkataan khilaf, ia melibatkan pandangan beberapa ulama’ dalam bab khilafiyah. Benarkah khilaf ini ada beberapa jenis dan apakah contoh-contoh khilaf mengikut jenisnya?

JAWAPAN Ustaz Azlizan Nueq

Khilaf yang kita perlu tahu adalah antara khilaf muktabar dan tidak muktabar. 

Khilaf muktabar adalah apabila kedua-dua pihak yang khilaf itu ada dalil dari nas. Kalau tidak ada nas, maka itu bukan khilaf muktabar dan kita boleh tolak.

Sebagai contoh, antara majlis tahlil dan tidak. Ini bukan khilaf muktabar, kerana tidak ada dalil untuk buat majlis tahli. Walaupun orang selalu kata: “ini hal khilaf, syeikh….” tapi ia sebenarnya bukanlah khilaf yang kita kena beri perhatian dan tidak perlu diraikan.

 

 

SOALAN

Khilaf muktabar (besar), isu apakah yang sering termasuk dalam khilaf muktabar ini. Apakah isu qadha’ solat termasuk dalam isu ini?

JAWAPAN

Khilaf muktabar adalah khilaf yang ada dalil. 

Dan ya, hal qadha solat ini termasuk dalam khilaf muktabar. Kerana ulama yang mewajibkan qadha itu berdasarkan kepada dalil yang ada. Dan ulama yang kata tidak perlu, juga menggunakan dalil nas. Kadang-kadang dalil yang sama, tapi pemahaman yang berbeza. Khilaf sebegini kita raikan.

 

 

SOALAN

Apakah dalam bab khilaf kita bebas memilih mana yang kita rasa terkuat hujjahnya pada diri kita atau kita ikut majoriti ulama’? 

JAWAPAN

Kita sebagai penuntut ilmu, kena kaji dan lihat apakah hujah yang digunakan oleh para ulama itu. Dan kita pilih yang pada kita, ianya paling kuat. Itu berdasarkan ilmu kita setakat yang kita tahu. Ulama besar pun ada berubah pandangan mereka setelah mereka diberikan dengan dalil yang lebih kuat dari pandangan mereka, atau hujah yang lebih kuat lagi. Ini biasa sahaja seperti Imam Syafie ada qaul qadim dan qaul jadid.

Kita pilih pendapat yang lebih rapat kepada dalil yang sahih, bukannya pendapat majoriti (jumhur). Ini kerana agama ini bukannya agama demokrasi (yang lebih banyak akan menang).

Dalam masa yang sama, kita hormati orang yang tidak memilih pandangan kita. Kerana entah-entah dia yang benar pada sisi Allah, mana kita tahu? Dia pun ada dalil juga, tapi fahamnya lain. Kita pun sebenarnya tidak tahu. Jadi, kita pilih mana yang kita rasa lebih kuat, tapi tidaklah kita mengkafirkan orang lain, mengwahabikan orang lain, memunafikkan orang, merendahkan orang lain.

 

 

SOALAN

Apakah perbezaan antara jumhur ulama’ dan ijma’ ulama’? Dan bolehkah kita mengatakan demikian dalam menguatkan hujjah kita tanpa sandaran dari hadith yang berkaitan?

JAWAPAN

Jumhur maksudnya majoriti. Ijmak maksudnya sepakat semua ulama. Jumhur boleh terjadi bila-bila masa sahaja. 

Tentang ijma’ ini ada masalah sikit kerana ianya adalah kesepakatan semua ulama semasa. Iaitu ulama yang mujtahid (boleh buat ijtihad). Macam mana hendak kumpul semua ulama duduk berbincang? 

Oleh itu, ada pendapat yang mengatakan ijma ini hanya terjadi akhir sekali masa zaman sahabat, kerana waktu itu mereka tidak ramai dan boleh duduk sama dan bincang sekali. Dan ada pandangan yang lebih syadid, itu pun sudah tidak ada, kerana ramai sahabat yang keluar dakwah dan ada di luar negara, sampaikan tidak boleh hendak tanya pendapat mereka. Jadi awal-awal Islam sahaja yang mereka kata boleh ada ijma’ itu. 

Dalam berhujah, boleh sahaja kalau hendak kata : ”Ini pandangan jumhur” untuk menguatkan hujah kita. Tapi lebih baik lagi, kita boleh senaraikan apakah hujah yang digunakan dan dalil yang dipakai oleh mereka untuk capai keputusan itu.

Jumhur tidaklah semestinya benar lagi kerana seperti yang disebut tadi, Islam bukan agama demokrasi. Kita pun tidak ada pope seperti agama Kristian yang boleh keluarkan decree (kena pakai keputusan pope untuk seluruh dunia). Tidak ada ulama yang kita nobatkan sebagai pegangan seluruh dunia.

Perkara khilaf ini akan terus terjadi. Kita kena pandai menilailah. Jangan melenting dan jangan meroyan. Kalau tidak tahu buat senyap dulu, perhatikan apakah dalil-dalil yang diberi.

~Kenapa ada khilaf? Tidakkah ada dalil yang kita boleh pakai? 

Memang ada, tapi dalil selalunya dalam bentuk mafhum (kena difahami), bukan mantuq (buat A, jangan buat B).

~Eh, kenapa dalil bukan jenis mantuq-mantuq sahaja?

Supaya para ulama boleh buat kerja, kalau semua suap mulut sahaja, tidak adalah peluang hendak buat pahala untuk buat kajian, buat kitab dan sebagainya.

 

 

 

 

 

 

Komen dan Soalan