Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 75 & 76: Banyaknya kaum Wanita, Sedikitnya Lelaki (كثرة النساء- و...

TKK 75 & 76: Banyaknya kaum Wanita, Sedikitnya Lelaki (كثرة النساء- و قلة الرجال)

143
0
Iklan

Dalil hadith:

عن أنس بن مالك رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:«لا تقوم الساعة -أو قال: إن من أشراط الساعة :أن يرفع العلم ويظهر الجهل ويشرب الخمر ويفشو الزنا ويذهب الرجال ويبقى النساء حتى يكون لخمسين امرأة واحد>

Dari Anas, bahawa Nabi saw bersabda,

” tidak akan berlaku Kiamat hingga diangkatnya ilmu, merata kebodohan, seks bebas, arak, kurangnya kaum lelaki dan bertambah banyak kaum perempuan sehingga sampai satu tahap, satu lelaki menyamai 50 wanita.”

(Muttafaq alaih, Bukhari no 79)

 

Syarah:

Khilaf akan dua tanda ini, statistik bilangan gender, 1:50 yakni satu lelaki menyamai 50 perempuan. Ia belum berlaku kata Imam Nawawi kerana ia merujuk kepada statistik akhir zaman yang terjadi banyak peperangan (syarah Muslim, 4:118 dan Imam In Hajar al-Fath, 9:243

 

Namun, menurut dua Imam ini, di zaman dulu pun pernah terjadi, ketika Islam menakluk kawasan yang luas, di mana ramai lelaki di bunuh dan perempuan mereka menjadi hamba sahaya dan satu tentera Islam dapat menguasai sejumlah perempuan.

Begitu juga pada perang dunia 1 dan 2, di mana di Eropah memang statistik kaum wanita lebih ramai kerana lelaki terbunuh dengan jumlah yang besar kerana kerahan tenaga.

Ia juga boleh difahami secara maknawi, dimana rosaknya kaum lelaki sehingga sulitnya kaum wanita ingin mencari lelaki sebagai teman hidupnya.

 

Rumusan:

Pendapat Imam nawawi dan Imam Ibn Hajar, yang paling rajih atau kuat ialah ia berlaku di akhir zaman, di mana akan berlaku banyak perang dan ramai lelaki akan terbunuh.

WaLlahua’lam

Komen dan Soalan