Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 71/131: Mimpi si Mukmin menjadi Benar ( صدق رؤيا المؤمن)

TKK 71/131: Mimpi si Mukmin menjadi Benar ( صدق رؤيا المؤمن)

441
0
Iklan

Dalil Hadith:

<إذا اقترب الزمان لم تكد رؤيا المسلم تكذب وأصدقكم رؤيا أصدقكم حديثا ورؤيا المسلم جزء من خمس وأربعين جزءا من النبوة والرؤيا ثلاث :فالرؤيا الصالحة بشرى من الله ورؤيا تحزين من الشيطان ورؤيا مما يحدث المرء نفسه فإن رأى أحدكم ما يكره فليقم ولينفل ولا يحدث بها أحد من الناس وأحب القيد من النوم أكره الغل القيد ثبات الدين> رواة أحمد مسام وأبو داود والترمذي من حديث أبي هريرة

Dari Abu Hurayra ra, bahawa Nabi saw bersabda;

“Bila zaman sudah semakin pendek (hampir Kiamat), mimpi orang mukmin tidak lagi dusta.Mimpi mereka yang paling benar ialah yang paling benar kata-katanya. Mimpi si muslim pula adalah 1/46 dari kenabian. (ketahuilajh) mimpi itu ada tiga jenis: mimpi dari Allah dalam bentuk berita gembira, mimpi ngeri dari setan dan mimpi mainan akal seseorang. Andaikata salah seorang kalian bermimpi sesuatu yang menakutkan dia, hendaklah dia meludah dan merahsiakannya. Aku suka ikatan dalam tidur dan aku benci akan pengkhianatan, ikatan itu adalah teguh dalam agama.”

(HR Ahmad, Muslim Abu Daud dan Termidzi. Sahih Muslim # 2263 cetakan syarah Nawawi.)

 

Syarah:

1.Mimpi ada tiga jenis, mimpi yang baik dari Allah dalam bentuk berita gembira. Mimpi dari setan berupa kesedihan dan ketakutan dan mimpi mainan akal manusia.

2. Maksud Mimpi adalah 1/46 kenabian adalah kerana mimpi juga adalah perantaran wahyu dari Allah kepada para Nabi saw. Maksudnya ada ketika Allah berkomunikasi dengan para Nabi melalui mimpi, maka sebab itu mimpi menjadi 1/46 kenabian.

3. Akhir zaman, oleh kerana sudah lama terputusnya wahyu, maka  kebanyakan mimpi orang mukmin menjadi benar, untuk memberi hiburan dan berita gembira kepada orang yang beriman.

 

Syarah Ibn Hajar asqolani:

1. Mimpi si mukmin akhir zaman adalah jelas dan tidak perlu kepada ta’bir atau takwil.

2. Mimpi di akhir zaman adalah benar kerana orang mukmin ketika itu asing dan dagang. Mereka menjadi terasing dan minoriti dan sedikit penolong. Maka mimpi akan meneguhkan orang mukmin dalam menghadapi kepayahan dan tribulaso zaman yang rosak. (al-Fath, 19:451).

Komen dan Soalan