Utama Bilik (63) Sifat Solat Nabi SAW Qiyam Ramadhan: Amalan membaca selawat setiap kali selepas memberi salam solat malam...

Qiyam Ramadhan: Amalan membaca selawat setiap kali selepas memberi salam solat malam tiada sandaran daripada Sunnah Rasulullah ﷺ dan para khulafa’ ar-rasyidin, serta para sahabat secara keseluruhan.

357
0
Iklan

Ringkasan Fiqh Ramadhan:

 

38. Qiyam Ramadhan: Amalan membaca selawat setiap kali selepas memberi salam solat malam tiada sandaran daripada Sunnah Rasulullah ﷺ dan para khulafa’ ar-rasyidin, serta para sahabat secara keseluruhan.

 

أما بعدُ. فإنَّ خيرَ الحديثِ كتابُ اللهِ. وخيرَ الهديِ هديُ محمدٍ. وشرَّ الأمورِ مُحدثاتُها. وكلَّ بدعةٍ ضلالةٌ
الراوي : جابر بن عبدالله | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 867 | خلاصة حكم المحدث : صحيح

“Amma ba`d, sesungguhnya sebaik-baik perkataan adalah Kitabullah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad, seburuk-seburuk perkara adalah rekaan-rekaan, dan setiap bid`ah adalah sesat.” – Shahih Muslim, no. 867.

 

فإنه من يعش منكم بعدي فسيرى اختلافا كثيرا ، فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء المهديين الراشدين تمسكوا بها ، وعضوا عليها بًالنواجذ ، وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة بدعة ، وكل بدعة ضلالة
الراوي : العرباض بن سارية | المحدث : أبو داود | المصدر : سنن أبي داودالصفحة أو الرقم: 4607 | خلاصة حكم المحدث : سكت عنه

“Sesiapa antara kalian yang hidup selepasku, pasti akan melihat khilaf yang banyak. Berpeganglah kalian kepada sunnahku dan sunnah khulafa’ al-mahdiyyin ar-rasyidin, berpeganglah kalian dengannya, dan gigitlah dengan geraham. Berhati-hatilah dengan perkara-perkara yang direka. Sesungguhnya semua rekaan (dalam agama) adalah bid`ah, dan setiap bid`ah adalah sesat. – Sunan Abi Dawud, no. 4607.
* shahih menurut Syu`aib Al-Arna’uth.

النجومُ أمَنَةٌ للسماءِ . فإذا ذهبتِ النجومُ أتى السماءَ ما توعد . وأنا أمنةً لأصحابي . فإذا ذهبتْ أتى أصحابي ما يوعدون . وأصحابي أمنةٌ لأمتي . فإذا ذهب أصحابي أتى أمتي ما يُوعدون
الراوي : أبو موسى الأشعري عبدالله بن قيس | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم
الصفحة أو الرقم: 2531 | خلاصة حكم المحدث : صحيح

Bintang-bintang adalah penyelamat langit. Apabila bintang-bintang telah pergi, langit akan didatangi apa yang telah dijanjikan untuknya. Aku adalah penyelamat sahabat-sahabatku. Apabila aku telah pergi, sahabat-sahabatku akan didatangi apa yang telah dijanjikan untuk mereka. Sahabat-sahabatku adalah penyelamat umatku. Apabila sahabat-sahabatku telah pergi, umatku akan didatangi apa yang dijanjikan untuk mereka. – Shahih Muslim, no. 2531.

 

= = = = = = = = = =

Penjelasan:

1. Menurut An-Nawawi dalam Syarh Shahih Muslim, maksud “Sahabat-sahabatku adalah penyelamat umatku…” adalah penyelamat daripada menjadi zahirnya bid`ah, rekaan-rekaan dalam agama, fitnah terhadap agama, terbitnya tanduk syaitan, menangnya Rom dan selainnya ke atas mereka.

= = = = = = = = = =

Hashtag: #fiqhpuasa

Komen dan Soalan