Utama Bilik (08) Riyadhus Solihin Hadis 69: Siapakah orang yang semulia-mulianya?

Hadis 69: Siapakah orang yang semulia-mulianya?

237
0
Iklan

Hadith berkait dengan Taqwa

69.  Pertama: Dari Abu Hurairah r.a., katanya: “Rasulullah s.a.w. ditanya: “Ya Rasulullah, siapakah orang yang semulia-mulianya?”

Beliau s.a.w. bersabda: “Iaitu orang yang bertaqwa di antara engkau semua.

Orang-orang berkata: “Bukan ini yang kita tanyakan.” Beliau s.a.w, menjawab: “Kalau begitu ialah Nabi Yusuf, ia adalah Nabiullah, putera Nabiullah dan ini pun putera Nabiullah pula dan ini adalah putera khalilullah – kekasih Allah yakni bahawa Nabi Yusuf itu adalah putera Nabi Ya’qub putera Nabi Ishaq putera Nabi Ibrahim iaitu Khalilullah.”

Orang-orang berkata lagi: “Bukan ini yang kita tanyakan.” Beliau s.a.w. menjawab pula: “Jadi tentang orang-orang yang merupakan pelikan-pelikan – pembesar-pembesar – dari bangsa Arab yang engkau semua tanyakan padaku? Orang-orang yang merupakan pilihan di antara bangsa Arab itu di zaman Jahiliyah, itu pula lah yang merupakan orang-orang pilihan di zaman Islam, jikalau mereka mengerti hukum-hukum agama.” (Muttafaq ‘alaih)

Lafaz Faquhuu jika dibaca dengan didhammahkan qafnya adalah masyhur, tetapi ada yang mengatakan dengan mengkasrahkan qaf, lalu dibaca Faqihuu, ertinya ialah “mengerti akan hukum-hukum syara’.”

Apa yang dimaksudkan dengan takwa ustaz?

Jawapan CR:
Banyak ta’rifnya.
Saya di kedai. Tak dapat hurai panjang.

Umumnya, taqwa itu buat apa yang Allah perintah, tinggal semua yang Allah larang.

Jika masih bergelumang dengan dosa, kita belum bertaqwa.

Seruan taqwa sangat penting. Rukun khutbah.

Komen dan Soalan