Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 90/131: Banjir Yang Meranapkan rumah (مطر لا تكن منه بيوت المدر)

TKK 90/131: Banjir Yang Meranapkan rumah (مطر لا تكن منه بيوت المدر)

303
0
Iklan

 

 

Dalil hadith :

فهن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:«لا تقوم الساعة حتى تمطر السماء مطرا لايكن منه بيوت المدر ولا يكن منه إلا بيوت الشعر> رواة أحمد وقال الهيثمي ( 7:334) رجاله الصحيح وقال الشيخ الأرنؤوط إسناده صحيح على شرط مسلم وكذا رواة ابن حيان في صحيحه

Terj :

Dari Abu Hurayra ra , bahawa Nabi saw bersabda , ” Tidak akan terjadi kecuali setelah turunnya hujan yang menyebabkan banjir besar, ia akan menghancurkan rumah-rumah batu kecuali rumah dari kulit ”

( HR Ahmad , kata al-Haithami , sahih perawinya , kata syaikh syu’aib arnaout , sahih sanadnya atas syarat Muslim , juga diriwayatkan oleh Ibn Hibban )


Syarah :

Ia adalah fenomena banjir yang akan melanda tanah hijaz , padang pasir . Namun menjelang Kiamat , banjir berlaku di hijaz , khususnya Saudi Arabia . Ia sudah berlaku sekarang banjir yang melanda Jeddah , Riyadh dan bandar utama yang lain termasuk Mekah dan Madinah . Ia memusnahkan rumah-rumah dan menghanyutkan kenderaan kecuali rumah-rumah orang Badwi . ini kerana mereka masih duduk di kawasan tinggi bukan kota.

Komen dan Soalan