Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 79/131: Banyaknya Fenomena Manusia Obes Kegemukan ( أن الناس يكثر فيهم...

TKK 79/131: Banyaknya Fenomena Manusia Obes Kegemukan ( أن الناس يكثر فيهم السّمن)

30
0
KONGSI

Dalil hadith:

عن عمران بن حصين رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:«خير أمتي قرني ثم اللذين يلونهم ثم الذين يلونهم ثم إن بعدهم قوما يشهدون ولا يستشهدون ويخونون ولا يؤتمنون وينذرون ولا يوفون ويظهر فيهم السمن>

Dari Imran bin Hushain, ra, bahawa Nabi saw bersabda:
” Sebaik-baik umatku adalah generasiku sekarang, kemudian yang sesudahnya (tabi’in) dan kemudian selepas itu (tabi’-tabi’ien). Selepas itu akan muncul satu kaum yang bersaksi padahal tidak diminta menjadi saksi, khianat dan tidak amanah, banyak janji kosong yang tidak pernah dikotakan dan muncul fenomena obesiti di kalangan mereka.”

(Muttafaq alaih)

Syarah:

Memang sudah masyhur hadits ini, bahawa sebaik-baik kurun adalah kurun salaf (sahabat, tabi’iin dan tabi’-tabi”in). Mereka tidak pernah manjakan diri mereka, banyak berjalan, banyak di atas belakang kuda dan unta. Dizaman kita, tidak ada lagi berjalan kaki, paling kurang menunggang motor dan kereta yang melimpahi jalanraya dan bekerja didalam bilik berhawa dingin. Makanan  kebanyakkannya semua makanan segera. Maka muncullah fenomena obes atau kegemukan di zaman kita dan ia merupakan tanda Kiamat yang kecil.

Komen dan Soalan