Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 70/131: Manusia saling bertolakan untuk dijadikan Imam (sholat) ( تدافع الناس...

TKK 70/131: Manusia saling bertolakan untuk dijadikan Imam (sholat) ( تدافع الناس عن الإمامة في الصلاة)

37
0
KONGSI

Tanda Kiamat kecil juga ialah akan tiba masanya, masjid tidak ada Imam yang layak, sehingga manusia ketika itu saling menolak kedepan antara mereka. Ini kerana manusia dilanda kejahilan dan tidak ada lagi para qari. Kita merasakan ia masih belum berlaku pada masa ini. Namun, petandanya sudah ada, ditakdirkan Imam 1 dan Imam 2 tidak datang masjid, maka ketika itu manusia akan saling bertolakan untuk menjadi Imam.

Dalil hadith

فعن سلامة بنت الحر-رضي الله عنها -أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:«إن من أشراط الساعة :أن يتدافع أهل المسجد الإمامة فلا يجدون إماما يصلي بهم >عون المعبود بشرح سنن أبي داود ج2 ص 289 كتاب الصلاة – باب في كراهية التدافع عن الإمامة.

Dari jalur Salaamah binti al-Hurr, bahawa Nabi saw bersabda,” antara petanda dekatnya Kiamat ialah ahli qaryah saling bertolakan untuk dijadikan Imam kerana tidak ada yang mampu.”

(HR Abu Daud, aun al-Ma’bud, 2:289
tahqiq hadith: dinilai hasan oleh Ibn Hajar al-Asqolani)

وعن عبد الله بن عمرو رضي الله عنه قال:«يأتي على الناس زمان يجتمعون فيه ويصلون في المسجد وليس فيهم مؤمن >

رواة الحاكم وقال:«صحيح الإسناد من شرط الشيخين ولم يخرجهما»ووافقة الذهبي في تلخيصة

Dari Ibn mas’ood,
“Akan datang suatu masa, di mana manusia berkumpul di mesjid untuk bershalat, tapi tak ada di kalangan mereka Imam yang mukmin.”

(HR al-Hakim, sahih, disepakati az-Zahabi)

Syarah:

Di Saudi Arabia, ia tidak berlaku lagi kerana pada mushalla yang tidak ada Imam tetap, ada saja Imam yang muncul dan bacaan penduduk di saudi masih baik. Ini kerana tradisi di Saudi yang masih mempertahankan sistem pengajian AQ, maka tidak ada ketandusan qari dan imam sholat. Namun di negara bukan arab, masalah nak jadi Imam solat adalah suatu yang sudah berlaku. Maka tanda kiamat kecil ialah susahnya mencari Imam solat kerana rata-rata umat Islam sudah jahil, dan meninggalkan kelas-kelas pengajian A-Quran dan Hadith.

WaLlahua’lam

Komen dan Soalan